Platta skor och smärta

IMG_0106

Jag vågar gissa att alla som springer är rädda för skador. Det är såpass vanligt och lätt hänt. Barfotadebatten lyfte verkligen frågan för några år sedan.

Ett av de vanligaste problemen drabbar hälsenorna och där fick jag själv känning för några dagar sedan. Inte av löpningen dock – utan av mina sandaler. Sådana där platta, hårda ni vet. Efter att ha gått barfota hela sommaren gjorde två dagar med sandaler på jobbet att både behinnor och hälsenor började strama och värka. Ett tydligt bevis på hur oergonomiska skor kan vara!

I dag trotsade jag hettan och klev i mina älskade Nike Air Max igen. Tada – smärtan nästan borta. Oron också. Jag har inga problem med att gå länge i klackar, det gör jag gärna. Men platta skor som Converse och (icke anpassade) sandaler verkar inte vara min grej.

Tänker du på vad du har för skor?

4 reaktioner på ”Platta skor och smärta

  1. Jag har gått i mina nike free hela sommaren, plus ett par sandaler när jag inte ska gå så mycket.
    Men igår tog jag på mig mina andra skor, för de skulle matcha byxorna bättre. BLÄ så instängt och trångt! Bävar inför vintern med otympliga stela kängor/stövlar.
    Fast det finns ju vinterskor i barfotastyle med. Kanske får slå till på såna…

    Gilla

Säg nåt!

