Den där återhämtningen

Visst ja. Det var så här det kändes att vara en sån som går på gym. Som att vara stelopererad.

Kära ni vad jag inte har saknat träningsvärk! Naivt, sagt, kanske? Jag är en sån som alltid får rejäl träningsvärk, om jag så nöter exakt samma pass gång på gång. I alla fall i gymmet. Löpning – inget. På sin höjd lite allmän tröttma i kroppen.

Som ni redan vet är träningsvärk ett kvitto på att vi har gjort något nytt, belastat kroppen på ett sätt den inte är van. Tyngre vikter eller nya övningar till exempel. Det betyder inte per automatik att vi har gjort något bra eller kommer att få resultat. Bara att vi har gjort något ovant.

En del av oss verkar dock vara benägna till mer värk, andra mindre. Och jag erkänner högst villigt att jag gärna skulle byta bort en del av min.

I höst tänker jag experimentera med återhämtningen, för att se om det gör skillnad. När jag började springa igen i våras upptäckte jag hur sliten vårens fyra gympass i veckan hade gjort mig och dessutom visste jag ju med mig att jag inte hade fått de resultat jag velat. Något fel där alltså. Jag hade inte ökat i vikter som ville, men sköt bort tankarna därför att jag inte orkade tänka om. Nu orkar jag!

En tanke kan vara att maxa måltiderna just efter träningen, eller att se över proteinintaget som lätt blir lite lågt för mig. Men jag tror inte att min nyckel ligger där, utan snarare i att se till att jag verkligen vilar som jag ska. Tar mina yogaklasser, stretchar ordentligt och sover de där åtta timmarna som är mitt minimum. Koolar ner min allmänna stress, som också påverkar oerhört mycket, mer än många av oss förmodligen tror.

Samtidigt tycker jag inte att vi ska överdriva tankarna på återhämtning efter just träning, de flesta av oss behöver inte fundera på att äta igen förbrukad energi eller gå på massage var och varannan vecka. Som vanligt räcker det rätt långt att använda sitt sunda förnuft och utvärdera resultaten. Mår jag som jag borde? Jamen då så, då släpper vi det.

Däremot verkar det som att många av oss behöver se över hur vi mår och lever överlag. Det märks på semestern, eller hur? Plötsligt förstår vi hur slitna vi har varit. Jag tänker att det förmodligen oftare beror på livet än på träning. På den allmänna stress vi utsätter oss för. Den skulle nog många av oss må väldigt gott av att se över. Själv ska jag bli bättre på att göra det jag vill istället för att fundera så mycket på vad jag borde.

Se där. Ett litet mål! Jag visste väl att planerna skulle börja dras så snart jag landade i stan igen.

Hur har du det med träningsvärken? Alltid, mycket, lite, vill ha mer, njuter av?

Annonser

3 reaktioner på ”Den där återhämtningen

  1. Hej! Har följt din blogg ett tag men aldrig kommenterat förut. Jag tänkte bara säga att jag också brukar få satmycket träningsvärk efter styrketräning. Men på sistone har jag börjat att foamrolla musklerna lite efter träningen och jag har verkligen märkt en jättestor skillnad! Nu lyckas jag t.o.m gå i trappor dagen efter ett benpass :) Så prova det, kanske du också märker skillnad. Ha en fin dag!

    Gilla

  2. Åh jag är också en sån som oftast lider av hemsk träningsvärk (som idag, kan knappt gå!). Jag tror alltid att jag njuter av den när jag inte har den, men när den kommer så usch och nej.Men försöker tänka att det är spännande att musklerna fått sig en ny utmaning :)

    och jaaa till att se över hur man mår och lever överlag! Nu när jag har varit föräldraledig har jag verkligen fått tid att inse att jag stressar på tok för mycket annars, med allt från att hinna med jobb, träning och sociala trevligheter. Och herregud så mycket bättre man mår när man lyckas minimera stressen i livet!

    Gilla

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s