Planen för hösten 2014 är redan här

Ni som har följt mig länge vet att jag gillar att dra upp planer och att jag tänkte på hösten redan under början av sommaren. Därtill är jag rätt impulsiv och får ofta nya kärlekar som hänför mig – snart är allt annat glömt och undanstoppat. Löpning, yoga, gymmet, stången, alla har de tagit all tid och tanke under en period – och sedan vips byter jag mellan dem. En blandning av planer och ögonblicket, alltså.

Det känns konstigt att säga att jag inte har gjort någon hälsorelaterad plan för hösten 2014. Förra året var jag, som så många gånger förr, besluten om att jag skulle nå mitt livs form under hösten som kom. Jag hittade stången, skulle skärpa kosten, sköta mig perfekt, bli perfekt, yada yada yada.

Och ja, jag är nog i mitt livs form nu. Men det liknar inte alls visionen jag hade för tolv månader sedan.

Jag är inte rippad och deffad som nån slags ytlig drömbild, men ändå stark, snabb och uthållig. Särskilt det senare. Wow! Dock inte alls tack vare någon järnhård plan jag hade förra sommaren. Det här har jag istället lyckats arbeta mig till trots att jag som vanligt brutit mot typ alla planer jag har. Trots att jag hattat runt som en skållad råtta mellan ingivelserna. Snacka om… nånslags tur.

För. Låt oss fejsa följande: jag är inte stringent, envis och målmedveten, hur gärna jag än vill vara det. Åtminstone inte när målet är något så luddigt som ”att komma i mitt livs bästa form” utan någon mätbarhet. För att lyckas måste målet vara konkret! Det vet du och det vet jag och ändå famlar vi så ofta här. River ut en snygg brud ur Oxygen och ba: jag ska se ut så där!

Istället för att snabbkoka några planer för hösten 2014 tänker jag därför luta mig tillbaka i mitt livs bästa form och se till att smälta denna fakta för mig själv: det är läge att lyssna inåt och själv vara tyst. Låta svaren komma till mig välbehållna, istället för att hetstugga sönder dem så snart de bara visar sig.

Jag vet vad min kropp behöver, det behövs egentligen inga planer. Periodisering och variation på övningar och träningsform är allt som krävs. Resten går ganska bra av sig självt.

Fast nog ska jag ha mål. Jag anar några, men jag tänker verkligen, verkligen inte jaga fram dem. Jag vill att framtida planer ska kännas som fladdrande fjärilar i magen och rosa enhörningar i huvudet när jag ska sova. Om tidigare idéer ska jämföras med djur har de helt klart varit sönderavlade och misskötta, ömsom svälta, ömsom i frosseri.

Eventuella mål får med andra ord dyka upp ur magen. Det vill säga: målen får följa med mitt liv framöver, jag letar inte efter några mål i år.

Med det sagt är det inget fel i att exempelvis vilja ha en snygg kropp. Vad en än råkar tycka är en snygg kropp. Problemet för mig blir dock att det mest blir pannkaka när jag inte riktigt har funderat djupare, som genom att dra stringenta planer för hur den där kroppen egentligen skulle kunna bli till. Det passar mig mycket bättre att foka på ett par tydliga, konkreta, mätbara mål i taget. Och jag vågar sticka ut hakan och säga att det samma antagligen också gäller dig.

Så här tror jag: det här kommer att bli en fabulös träningshöst. Jag kommer att uppnå grejer jag inte har en aning om nu. Och det känns som en väldigt häftig oplanerad plan.

Har du börjat planera för träningshösten än?

8 reaktioner på ”Planen för hösten 2014 är redan här

  1. Gillar dina tankar. Själv har jag ingen speciell plan, förutom för mina elever .) Men jag slutar aldrig träna. Egentligen. På det jag gör. Yoga. Långpromenader. Simning. Det fungerar året runt och inget jag tar semester ifrån. Inga mål mer än att inte pressa mig. Vara varsam. Träning som livsstil. Ibland får jag lust med något mer fysiskt och då kör jag med mannen i ett litet gym som kanotföreningen har. Rodd. Lite armhävningar. Det kan låta så platt men det håller mig på banan. Jag orkar alltid massor i gymmet trots att jag ”bara” gör yoga. Den är liksom all around :) Krampårej!

    Gilla

  2. Jag har nog också givit upp det där med frampressade mål – och i år har jag ju för första gången blivit skadad och fått känna på känslan att kroppen inte grejar allt jag vill, vilket var ett litet uppvaknande. Eller ganska stort faktiskt. Rehabträningen jag gör nu har fått mig att på riktigt känna att jag vill ta hand om kroppen, att den faktiskt inte kommer hålla i evighet om jag inte ger den omtanke och utmaningar. Det var en bra insikt tycker jag – och nu ska jag ut på förstubron och göra tåhävningar. Sen blir det faktiskt ett yogapass – det kommer smärta i nacke, baksida lår och alla andra stela delar, men det är bara att börja :)

    Gilla

  3. Ja, lite grann.

    Först – jag vill gärna ha en urtjusig kropp men börjar landa i acceptansen att min urtjusiga 35-åriga, tvåbarnsmammakropp inte blir oxygenmaterial såvida jag inte säger upp mig och kör 90 min cardio och 90 min styrka dagligen samt skaffar privat kock och eventuellt en privat plastikkirurg för diverse hudutmaningar. Jag älskar att se muskler och så men framförallt älskar jag det jag kan GÖRA. Och så vill jag vara snygg i kläder. Och det var jag när jag var tjock också så mission accomplished.

    Så fokus är, som vanligt, på att göra saker. Som att öva på armhävningar, chins, bänkpress, squats och allt det där andra… (flåset!! Glöm inte flåset beata!)

    Just nu semestertränar jag (dvs, lite hur som helst) och fortsätter med det ett par veckor till. Sen kommer jag nog tänka till lite månadsvis. Har ingen långsiktig plan, som förra årets starting strength, men periodisering blir det förstås. Funderar på att få till något eftermiddagspass i veckan. Eller så kör jag vidare med min morgonträning. Eller jag vet inte… Bra plan va! :-)

    Gilla

  4. Jag vill komma igång med min morgonträning igen, den har varit väldigt eftersatt de senaste åren och jag VET ju att jag helst inte går och tränar efter jobbet pga mycket folk och trött.

    Gilla

Säg nåt!

