Efterlyser tips på hur ni tar med er vätska vid långlöpning

Som så många gånger förr skulle jag vilja be er om råd och tips. Nästa vecka ska jag springa 21 kilometer enligt mitt schema och det vore fint att kunna ha med mig någon typ av vätska och energi.

Hur gör ni? Ryggsäck, bälte, andra former av väskor? Jag är helt öppen för idéer. Helst sådana som passar bra när tempen är hög (tänker mig att rygga kan bli väldigt varmt?).

Jag hade tidigare en miniflaska som fästes på armen, vilket var både oergonomiskt och för lite. Vill kunna ha med mig en halvliter i alla fall.

Vad funkar för dig?

Annonser

18 reaktioner på ”Efterlyser tips på hur ni tar med er vätska vid långlöpning

  1. Jag har ett ”coolt” vätskebälte från Salomon som inte ger mig känslan av att vara Rambo med ett bälte fullt med handgranater…
    Rymmer 2 flaskor a 250ml plus har en ficka mitt bak som även rymmer en flaska till, om man ska lubba lite längre.
    Jag kör med bara vatten och lite gel för längre sträckor. Att bara ta med sportdryck är som att dricka varm saft när man är törstig. Tycker jag.
    Lycka till och stora kramar. (PS. du är ju värsta beach baben! :))

    Gilla

  2. Nu har jag inte sprungit långpass så många gånger men jag tycker nog att ryggsäck är skönare. Har en från osprey på 9 l som är jättebra. Lite stor kanske om man ska ut på ett ”kortare” långpass men passar perfekt för att typ vara ute en hel dag o även för att vandra i. Finns i dam modell som sitter riktigt bra, glömmer ibland till och med bort att jag har den på mig. ;) oavsett hur du gör så lycka till på långturen! :)

    Gilla

  3. Rygga. Blir galen på vätskebälten som skumpar. Ryggor slår vätskebälten any day. Dessutom har man plats för lite annat smått och gott. Linne under ryggsäck är dock ingen höjdare upptäckte jag häromdagen. Skavet ALLAN på min skuldra… suck :(

    Gilla

  4. Tycker det är svårt att hitta vätskebälten som sitter bra, de brukar alltid vrida sig runt kroppen eller åka upp runt midjan. Köpte rygga från Salomon för ett tag sedan i stället och är supernöjd. Den ser ut mer som en väst än en rygga och sitter helt stilla när jag springer, inget skumpande. Klarar mig fick utan vätska på rundor under 20 km, om det inte är värmebölja som nu så klart :)

    Gilla

  5. Jag tänker att jag inte behöver vatten på rundor som är under 20-22 km. Det är först när man passerar 22 km man behöver vatten. Men 22 km är de längsta jag nånsin sprungit 🙈 Är det vattensitutionen som gör att jag inte håller på men långdistanser kanske?

    Gilla

  6. När jag var ovan med långpass hade jag vätskeryggsäck eftersom jag behövde mer vätska än nu när jag kör långpass. Jag har aldrig vätska med mig om passet är max 10 km, allt över det så tar jag på mig vätskebältet med fyra flaskor. Skulle rekommendera att du fyller den med sportdryck när det är så här varmt.

    Gilla

  7. Jag har tidigare haft en Salomon vätskerygga (20+3 liter – alltså en ganska stor ryggsäck), men den var ganska otymplig och blev varm. För en månad sen köpte jag en ny ryggsäck med 2 liters vätskeblåsa och lite rum för annat också. Den är av västmodell och av märkte Ultraspire. Den är inte alls lika varm som Salomon-väskan och den är väldigt lätt och behaglig att springa med. Vätskesystemet fungerar lätt och bra och ryggsäcken sitter perfekt på min (ganska lilla) överkropp. Ultraspire Surge är alltså modellen och jag köpte den på Runners store i Stockholm (den som finns nära NK).

    Gilla

  8. Reblogga detta på mammaspring och kommenterade:
    Perfekta.nu har ett bra bälte, men personligen behöver jag mycket mer vätska än vad de rymmer nu då det är varmt. Har du möjlighet att tanka under vägen? Alternativt har ex. salomon bra ryggor som rymmer 2l galant. Men visst – svettigt är det!

    Gilla

  9. Vätskebälte kör jag med. Komplett med maskeradfeeling ;-) Testa innan du köper om det går – det första bältet jag köpte funkade dåligt för mig, flaskorna kom liksom i vägen för armpendlingen. Nu har jag ett med fyra flaskor som funkar bra, tror det går i ungefär 2 dl i varje.

    Gilla

  10. Jag har just nu en sån där mjuk vattenflaska (som en påse liksom) som jag håller i handen. Inte helt optimalt men funkar. Skrev för ett tag sedan ett inlägg om samma sak och fick en del bra tips i kommentarerna (finns i kategorin ”träningsrelaterade prylar o kläder” på min blogg) Är sugen på vätskebälte men har lite samma känsla som du beskriver i kommentaren ovan..haha

    Gilla

  11. Nu springer jag inga långpass, men tänker att ett bälte fyllt med sådana där små miniflaskor borde funka. Då kanske du kan ha sportdryck i några och vanligt vatten i några, och kanske någon liten flaska fylld med vätskeersättning för att inte bli helt uttorkad efter långpass i denna supervärme :)

    Gilla

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s