Att behålla energin under långpass

IMG_0104

Hurra för mig som rev av årets andra långpass i dag! Sexton kilometer med solen i ansiktet och stranden som uppladdning. Njöt enormt av känslan, ni vet – att det här är en prestation, något att komma ihåg tyngre dagar. Att jag kan. För vana långlöpare är det säkert inte så, men för mig är alla långa pass minnesvärda. Jag ägnade många år åt att harva på milen.

Och jo, det känns lite nu. Att kroppen inte är van. Trots att det gick långsamt är benen tunga och jag misstänker att känslan hänger i i morgon.

Hade lagt ut en flaska juice längs med vägen och den blev nog nödvändig – så skönt det var att få  en energiskjuts fram mot slutet! Och vätska. Åh, vätska!

När det kommer till att springa långt (och särskilt i värme) är det viktigast för mig att se till att jag har en bra vätskebalans redan under dagen. Att jag har druckit lagom. Inte urlakat mig, inte blivit torr där inuti. När jag tränade inför halvmaran 2012 var det stekhett ute mest jämt så jag brukade ha med en liten vattenflaska och en påse russin att peta in efter dryga timmen.

Jag har aldrig funderat så mycket på energi, att äta, eftersom jag aldrig har sprungit längre än två timmar och då tror jag inte att det är något måste. Men om en vill och det funkar kan det säkert vara bra. Det gäller förstås att hitta något som inte tynger ner, blir obehagligt i magen eller vill upp igen. För den här korta rundan kändes juice alldeles perfekt – då fick jag både vätska och energi i koncentration.

Energi fortsätter jag att ägna mig åt nu: fick en redig portion pyttipanna när jag kom hem och sedan fyllde jag på med Yollibox kokosglass. Mmm vad god den är.

Hur tänker du när det gäller energi på långpass?

DSCN2166

9 reaktioner på ”Att behålla energin under långpass

  1. Stopp, vänta lite nu….?! 6,01 -tempo är INTE långsamt! Häng med ut i skogen med mig ska du får se på snigeltempo. ;-) ;-) Nädå, skojar bara. Allting är relativt.

    Springer jag långpass vår/höst/vinter är det eventuellt vatten som följer med. Inget annat.
    Sällan jag har med mig något annat på långpassen på sommaren heller. Dock ALLTID vatten om det är varmt och eventuellt någon energibar (har köpt en ekologisk variant som finns bland alla nötter och frön på Ica. (Kommer inte ihåg vad den heter). Hehe! :-)

    Kram M

    Gilla

  2. 16 km i sommarvärme är kanoners! Jämför dig inte med ”andra långlöpare” nu utan var glad och stolt över ditt långpass. Vill du springa marathon kommer du att kunna springa ett marathon, det är bara att köra långpass regelbundet och plötsligt är inte 16 nåt särskilt (även om det inte känns så nu kanske). Bra jobbat! :-)

    Gilla

  3. Grymt jobbat. Heja du =)
    Jag har aldrig sprungit så pass långt, att jag behöver inta någon slags föda under tiden. Kanske borde testa det, bara för att =)

    Gilla

Säg nåt!

