Tips på sommarkultivering

DSCN2141

Sommaren är som gjord för att ta igen allt det där en velat lyssna/läsa/göra under året men inte hunnit, eller hur?

Jag lyssnar gärna på podcasts när jag springer. Just nu återanvänder jag Petras fantastiska Inner Strength-avsnitt. Lyssnade på flera av dem två gånger redan när de kom – nu ett år senare har jag lika stor glädje av en omgång till.

Här kommer ytterligare några tips som du kanske blir intresserad av:

Åsa Linderborg är min idol, hon är en briljant skribent och lysande debattör. I Värvet får hon breda ut sig på ett väldigt trevligt sätt. Du har väl läst Mig äger ingen? Jag glömmer aldrig den.

Jag älskar att fnissa åt Malou von Sivers i Efter tio – tycker att hon kan ha en humoristisk intervjuteknik. Lite gåpåig, liksom. Men när hon intervjuas i Genier ställs allt på ända – jag förstår plötsligt att… Malou verkligen är ett geni. Och en überfeminist, en riktig förebild. Och en ärlig citatmaskin.

Jonas Åkerlund är också ett geni och när han pratar lågmält i Värvet om alla sina galna succéer får jag lust att drömma högre och modigare.

En av de bästa böcker jag har läst på svenska heter Tusen skärvor tillit, jag har läst den säkert fyra gånger och fast den är så otroligt sorglig blir jag aldrig mätt. Den handlar om hur destruktiv äkta kärlek kan vara och att relationer kan göra så otroligt ont. Helena von Zweigbergk skrev den och i Värvet är hon med i en jättekonstig intervju. Jag kan inte riktigt tipsa om den för Triumf är inte helt sig själv, så jag säger att läs boken istället. Tusen skärvor tillit alltså.

Märta Tikkanen är också författare och geni. Hon har fått alldeles för lite uppskattning tycker jag, lyssna på henne i Genier NU. Låna sedan hennes böcker ur din mammas dammiga bokhylla, de är nämligen inte helt enkla att få tag i på stan.

Josefine Klougart skrev den bästa boken jag har läst i år. Den heter En av oss sover och språket är mer magiskt än du kan tro.

Så. Fantastisk sommarlyssning och -läsning serveras dig här.

Vilket är ditt eget bästa sommarkultiveringstips?

17 reaktioner på ”Tips på sommarkultivering

  1. Bra tips! Och håller fullkomligt med om Malou! Har tidigare skrattat åt henne och tyckt att hon inte gav ett sånt smart intryck men efter jag hade lyssnat på den podden så fick jag en helt annan bild ju. Som du säger uberfeminist och supersmart. Hon är verkligen en förebild.
    Mitt tips är nog programmet Allvarligt talat i p1 som märta tikkanen var med i förut. Nu är det PO Enquist och Lena Andersson. Tycker väldigt bra om Lena Andersson, hon är verkligen smart och även om jag inte alltid håller med så utmanar hon ens tankar o ideer och man får utmana sitt intellekt. (hur pretto lät inte det då?!) ;) Men det är sådant jag verkligen tycker om, kan få typ en kick likt träning av att tänka, analysera och så. Yes jag är lite smånördig och lillgammal. ;)

    Gilla

  2. Tack för tipsen! Jag lyssnar igenom Värvet, Sommar, P1 + P3 dokumentär (vilket kanske inte är superkulturellt, men väldigt intressant) och sedan läser jag mycket böcker. Läste Egenmäktigt förfarande häromdagen, fantastiskt språk!

    Gilla

  3. Tack för bra tips! :)
    Åsa Linderborg fascineras jag av. Mig äger ingen läste jag när den kom ut, sedan gick jag på en föreställning med den i Västerås och sedan såg jag filmen. Väntar nu på att den kommer ut i fler format ;)

    Gilla

      1. Jag gillade den med utgångspunkt från hur jag uppfattade boken. Det är så spännande att följa Åsa i dag när jag har fått den inblicken i hennes historia.

        Tycker att både boken och filmen skildrar det svenska -70 talet som var ett väldigt speciellt decennium

        Gilla

  4. Haha, håller med hejaerika om Malou…??? Men älskar att bli motbevisad så laddar snällt ner ;)
    Hon var väl förresten på samma fik som vi åt frukost på sist om jag inte minns fel.

    Om du gillar Märta T så lyssna även in Birgitta Stenbeg. De hade ”Allvarligt talat” i nån SR-kanal förut och har lärt mig så mycket om mig själv och mitt liv genom dem. *kär*

    Gilla

  5. Älskar denna typen av inlägg <3
    Men ett litet "VA?!" på Malou… jag klarar knappt av att se henne. Typ enda människan jag hatar utan att känna. Usch vad hemsk jag är, men jag tål inte hennes intervjuer bara. Fast man kanske ska se det ur en humoristisk synvinkel istället och skippa hatet? xD

    Gilla

  6. Gud, tack! Precis vad jag behöver! Mina tips för tillfället får bli biorullen ”förr eller senare exploderar jag” (tårdrypande om livets skörhet och skönhet – vacker och verklig på ett utan spackel-sätt och en fantastiskt välgjord film) och boken ”The Road” av Cormac McCarthy som är ett språkligt mästerverk (läses med fördel på engelska, skulle jag tro). Är för övrigt tillbaka i Stockholm nu, så om du har möjlighet att ses någon dag vore det grymt trevligt!

    Gilla

    1. Åh, den boken fick jag i julklapp och sträckläste! Läs den! Tänkt se filmen också men inte blivit av. The road har jag hört så mycket gott om – dags att ta itu med den… Är på Öland tre veckor till, men sen ska vi helt klart ses.

      Gilla

      1. Ja, gud, boken är fantastisk! Läste den för någon månad sedan, och ärligt talat är det nog första gången som jag inte har blivit besviken när jag sett den påföljande filmen.

        Gilla

Säg nåt!

