Våga vara medioker!

20140703-085650-32210974.jpgHej hej lagomtjej!

Har beslutat mig för att hänge mig åt en egen religion. Eller, vi kan väl säga… mindset. Det är mitt nya, betydligt mer avslappnade yogatänk som har puttat mig över kanten. Fått mig att inse att allt inte måste vara så himla himla bra och enkelt och FAB jämt. Eller heller: dåligt, tråkigt, ovärt, inte för mig, omöjligt osv.

Det kan ju vara lite… mittemellan.

Den ska heta Mediocracy, min rörelse. Mer medelmåttighet till folket!

Ledorden är: mittemellan, lagom, ordinär, inte så himla särskild alls. Våga vara medioker! som min kille sa när jag oroade mig för exakt varenda text jag skickade till tryck under mitt första jobb på Nya Wermlands-Tidningen 2009.

Tycker fortfarande att det är extremt läskigt att vara medioker. Bara en i mängden. Eller, att känna mig som det.

Men nu ska jag öva. På att vara en i gruppen. Inte den som överentusiastiskt ropar högst och inte heller den som tydligt visar att jag hellre är någon annanstans. Bara… mittemellan. Närvarande. Betraktande. Inte döma situationer eller mig själv så fort.

Jag ska öva på att inte tro att jag är sämst bara för att jag inte är bäst. Eller: att inte tro att jag är bäst bara för att jag är bra. Våga göra saker även om jag inte tror att det blir enkelt.

Lagom. Lagom bra. Lagom roligt. Lagom mycket.

Våga vara medioker!

Vågar du det?

18 reaktioner på ”Våga vara medioker!

  1. Lagom. Balans. Inåtgående. Här och nu.
    Inte lätt, men inte heller svårt – släppa taget. Njuta.
    Åh, du kommer få en underbar sommar fina Jeanna!

    Gilla

  2. Det här borde jag jobba på. Ibland är jag så upptagen av att saker måste bli perfekta att inget blir gjort… skulle ju också vara skönt att inte alltid vara den som hörs mest på alla möten. ”Tona ner dig!” Borde vara mitt motto resten av året. Hur sjutton ska jag lyckas komma ihåg det?

    Gilla

    1. Intressant med nån som är som jag. Är jag tyst betyder det förmodligen att jag har tråkigt. Fast jag ångrar alltid att jag gapar för mycket. För ivrigt. Vill vara med eftertänksam. Undrar också hur…

      Gilla

  3. Världens läskigaste grej ju! Men otroligt bra att öva på – för jag tror att höga krav på perfektion får motsatt effekt på resultatet ibland. Glädjen och den rätta motivationen kommer ju oftast när man jobbar utifrån annat än (egna) krav – och då blir ju oftast resultatet bättre än mediokert. Haha, Vad snurrigt det blev. Men jag hoppas du fattar ungefär vad jag menar…

    Gilla

  4. Good enough.. Funkar ibland, men är svårt, speciellt när det är något jag bryr mig om. Ibland känner jag att jag vill vara mer ”good enough”, ibland lyckas jag kanske för bra. ;)

    Gilla

  5. Jag jobbar också på det där! Försöker genom yogan att vara mer här och nu och inte bry mig så mycket om sånt där som att vara så himla bra och duktig. Jag duger som jag är.

    Gilla

  6. ”Bra nock” som grannarna har satt som skylt ovanför sitt egensnickrade uterum. :D Jag är (herm, försöker vara) hängiven utövare av detta mindset!

    Gilla

    1. Visst är det svårt? Det verkar bara som att jag lyckas när jag inte bryr mig. Om det jag gör. Och då… har jag ju inte lyckats för då bryr jag mig inte. Det gäller att få till det när det handlar saker som spelar roll också.

      Gilla

Säg nåt!

