Helt Organiskt: Oroa dig över varför du oroar dig

jeanna ullén, veronica jäderlund, helt organiskt

Helt Organiskt är äntligen tillbaka! Lyssna här eller ladda hem via poddverktyget i din telefon. Sök på Helt Organiskt så är saken lax!

Den här gången ägnar vi oss åt att inte oroa oss. Åtminstone inte över vad DU gör. Oroar du dig över vad andra gör? Då bör du nog istället oroa dig över varför du oroar dig.

Hängde du med?

I det här sockerbakfulla avsnittet fokuserar vi på den perfekta kosten. Vevve berättar om varför hon vill äta mer veganskt och Jeanna går loss på sin fascination för att moffäta godis.

Vilken är den perfekta kosten för just dig? Diet eller livsstil, vilket lockar mest?

20 reaktioner på ”Helt Organiskt: Oroa dig över varför du oroar dig

  1. Hej igen, gick visst inte att svara mer i vår tråd där uppe…

    Hoppas det funkar bra med yoghurten. Vet ju att du gillar det mycket :) Själv äter jag rätt lite mejeriprodukter. Mitt mjölkdrickande rann ut i sanden för ett antal år sen och på senare tid så har jag hittat så många alternativ som jag ofta hellre föredrar för de är godare, tillför mer variation och ger en skönare mättnadskänsla/känsla i kroppen för mig. Framför allt bär/frukt/avokado-baserat ”yoghurt”, kokosmjölk/grädde, havre/nötmjölk, mm. Känner att när jag väl äter yoghurt, grädde, ost, mm nu för tiden (när jag äter det så sällan som jag gör) så smakar det annorlunda/bättre än tidigare och jag uppskattar det och njuter av det på ett annat sätt. Svårt att förklara..

    Gluten är jag inte heller så mycket av. Mycket just för att jag aktivt försöker undvika ”fuskprodukter”, som t.ex. Milda som du nämner. Genom det slipper jag ju även undan mycket tillsatt mjölk/mjölpulver/tillsatser/skräp/etc. Tycker den industrin är helt sjukt, suck. Just gluten för mig blir det främst i form av surdegsbröd lite nu och då. Det tycker jag så himla mycket om och det funkar oftast bra för min mage.

    Tycker det är rätt spännande (och skrämmande) med allt som sägs och skrivs om gluten, mjölk, kött, tillsatser, inflammationer, påverkan på kroppen och på miljön. Läser mycket om det periodvis, med kritiska glasögonen på givetvis! Annars läser jag lite om ayurveda, Eva Forsberg Schinklers bok just nu, och försöker känna av läget i kroppen och vad den (jag) vill ha och behöver just nu. Väldigt klurigt, men intressant!

    Oups, jag spann visst vidare lite här men har all tid i världen i kväll och då är det lätt hänt :)

    Gilla

  2. Härligt att höra er igen, fram för allt dig Jeanna, du har så härlig dialekt. Den fina versionen av värmländska. inte den fula karlstadmålet som gör att allt någon säger låter så himla korkat. ;)

    Ni sa många kloka saker men en grej jag reagerade på vad det här med att mat egentligen bara är energi och därmed borde det inte vara så komplicerat. Just det med att mat bara är energi måste jag ändå motsätta mig lite. Mat är och har ju alltid varit så mycket mer än bara energi. Mat är kultur, tradition, politik, religion, identitet, njutning osv. Jag tror snarare det är just det som är problemet i dagens samhälle. I många fall så får mat inte vara just något socialt och kulturellt. Utan att hylla kärnfamiljen för mycket så tror jag att det att man i stor utsträckning inte äter ihop och har det som en gemensam samlingspunkt utan i stället äter på språng och ständigt måste VÄLJA hela tiden vad en ska äta skapar vissa problem. Tycker vårt matbeteende går lite hand i hand med det superindividualistiska normen som nu råder i samhället. DU väljer DIN mat och det berör bara DIG. Nu vet jag inte om jag bara svamlar eller om mitt resonemang håller men det var några tankar jag fick när jag lyssnade.

    Lyssnade för ett tag sen på kropp o själ om att slippa äta utan bara dricka näring;
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/375898?programid=1272

    i det avsnittet pratar Richard tällström, etnolog, väldigt bra om mat och dieter m.m. Lyssningstips!
    Ha en fin dag! :)

    Gilla

    1. Jag håller med dig så klart! jag tror inte heller att mat bara är energi, det har det nog aldrig varit. Det är ju extremt socialt att äta, vilket jag också tangerar när jag pratar om att jag planerar min söndag utifrån vilken restaurang vi ska äta på i dag. Rent fysiskt är dock mat bara energi, bara bränsle. Det är nog det Vevve syftar på.

      Jag har missat Kropp & själ jättelänge nu, har haft så mycket annat på listan. Så tack för tips, det ska jag verkligen kolla uipp. Min kille säger ofta att han önskar att han hade kunnat ta en tablett istället för lunch, för han vill hellre spara in tiden det tar att äta och vara ledig längre på kvällen. Jag känner tvärtom, jag behöver verkligen mina bubbelluncher med kollegerna.

      Gilla

  3. lyssnade på podden igår och hamnade i en svår fundering som irriterade mig lite. och det irriterade mig att det irriterade mig. det går ju lite hand i hand med att oroa sig varför man oroar sig.

    men, först pratar ni mycket om kost. med en hel del dissar och sådär. och det är ju inget konstigt med det för en människa, eller samtal, utan åsikter är ju rätt tråkigt. skittrist faktiskt. sedan kommer ni in på det här med oroa-oroa-grejen, och då dissar ni ju på ett sätt åsikter. och det känns lite dubbelmoral?

    och jag tänker att det inte är så konstigt. ni känner er lika påhoppad som jag. inte jättepåhoppade bör tilläggas, men lite smått stötta. jag ifrågasatte (kritiserade?) t.ex. yogabilder på insta och eftersom ni lever i den världen så ser ni inte det som något konstigt så ni resonerar med oroa-oroa-tänket. men, ni applicerar det inte på kostresonemanget. för om ni skulle gjort det skulle ni inte ens behövt prata om det just tack vare/på grund av oroa-oroa (haha det har blivit ett begrepp nu).

    och jag fattar grejen för jag är ju likadan. jag tar ju bilder som folk kan irritera sig sjukt mycket över. selfies till exempel! så att jag irriterar mig på yogabilder är ju inte något annat än att någon annan stör sig på mina selfies.

    nu blev detta något av en harang och jag vet inte om du hängde med. men jag tycker det är intressant och ibland kan det vara lite nyttigt att kliva ur sin egen bubbla för we see the world as we are liksom.

    det där gäller såklart också mig i allra högsta grad. men det är såklart alltid enklare att kritisera andra än att rannsaka sig själv.

    hänger du med på hur jag tänker?

    Gilla

    1. Hej svejs! Nej, jag fattar faktiskt inte, tror att jag behöver konkreta exempel, typ vad vi sa! Eller så är jag bara trög. Förstår inte vad det är vi har dissat kostmässigt, eller på vilket sätt vi dissar något genom att säga att det är ovärt att oroa sig över hur andra gör. Påminn mig!

      Vill också poängtera att din kommentar om yogabilder inte var en jag tänkte på här, inte alls faktiskt. Jag syftade på ”yogaauktoritära” personer som ibland dyker upp för att ha åsikten att det bara finns en yoga och det är deras. Vilket också förekom här. Det retar mig väldigt mycket. Din kommentar, som var en reflektion och inte en dom, retade mig inte ett dugg. Jag förstår den och håller med. Jag tycker däremot att en ska ge sjutton i att tala om för andra vad DE ska göra och vad DE ska tycka är yoga/crossfit/böcker/whatevah. Det tyckte jag inte att du gjorde, ledsen att om du uppfattade det som vi pratade om din kommentar.

      Gilla

      1. det är nog tolkandet som är problemet. för nu såhär i efterhand minns jag inte. det är svårt att komma ur tolkandegrejen tror jag, och det är nog problemet i många situationer. en klar bugg i världen!!!

        Gilla

      2. Verkligen! Men får mig också att tänka att om jag läser det här igen, säg i morgon, så kommer jag att haja. För då kan min tolkningsapp i hjärnan plötsligt ha förändrats av olika skäl. För så är det ju. Det är så mycket som spelar in i hur vi uppfattat saker!

        Gilla

  4. Paleo är ju min melodi. Men har ägnat varsitt år åt både GI och LCHF. Dock när jag gick över till paleo insåg jag att det faktiskt var en livsstil och ingen diet jag hamnat i. Känns fantastiskt bra att känna att jag hittat hem.

    Gilla

  5. Jeanna, kom på en fråga till dig när jag lyssnade på podden då du pratade om att du käkat typ paleo ett tag nu. Varför paleo? Du säger i podden att du inte vill/tänkt vara helt strikt paleo och sen fokuserar du på mejeriprodukter, mjölk, yoghurt som eventuellt fått din hy att slå bakut. Typiskt bra grej att testa att utesluta/minska på mjölkprodukter då tycker jag! MEN varför även spannmål? Varför paleo(-stämpeln/hela grejen)? Varför inte ”bara” köra mjölkfritt ett tag? Du säger att din hy ordnade upp sig (gött!) men du vet inte om det är mjölken eller gluten eller om det bara blev så. Kanske inte spelar någon roll så länge det fixade till sig, men ja..

    Ah, förlåt för svammel nu, känner att jag har svårt att formulera mig, ville bara lyfta en denna lilla frågeställning som poppade upp när jag hörde dig prata om ‘et. Hoppas du tolkar mina funderingar rätt. Toppenkul att ni är tillbaka med podden även! :)

    Gilla

    1. Hej Ellen!

      Tack för en helt utmärkt fråga som jag säkert tror att fler som lyssnar på podden funderar på. Jag förstår precis hur du menar, särskilt som jag också pratar om att jag håller på livsstil framför diet. Paleo kan nog tolkas som båda, de frälsta kallar det livsstil men för många andra blir det bara en (misslyckad) diet. Hur som helst:

      Jag har valt att det kalla mitt nuläge för paleoinspirerat därför att tänket har så många likheter med paleo och för att etiketten paleo har gjort det lätt för mig att hitta recept och inspiration etc. Att sätta en etikett kan bli en kick, därför att spelreglerna blir så tydliga. Paleo är dessutom en kostinsiktning som jag tror rätt mycket på, även om vi tar bort etiketten. När jag beslöt mig för att utesluta mjölk hade jag dels sedan några veckor tillbaka dragit end på kolhydraterna eftersom jag hade växt ur mina jeans – och det funkade så bra (inget jag bloggat om för jag vill verkligen ha den typen av fokus, magerase alltså, i bloggen)! Dessutom hade jag just hittat några amerikanska paleobloggar som jag gillade och inspirerades av och det var det som knuffade mig över kanten. När jag ändå skulle utesluta mjölk blev jag peppad på att slå ihop de här bitarna och gå all in. Det är så otroligt spännande att testa olika kosthållningar tycker jag!

      Vad jag däremot inte tror på är bakgrunden till paleo. Jag har inte mycket till övers för idéer om att vi ska äta som vi gjorde förr. Vilket förr då? Och hur mycket vet alla som snackar egentligen? Jag tror att vi ska äta så lite processad mat som möjligt, punkt. Människan har utvecklats sedan stenåldern, liksom. Dessutom är det alldeles för oklart vilken tid paleofolket tycker att vi ska titta på kostmässigt. Jag tror att du förstår hur jag menar, jag är knappast den första som konstaterar problematik här.

      Däremot har paleo alltid en gemensam nämnare, oavsett vem som marknadsför den och varför – det är alltid whole foods, utan tillsatser och gojs. Precis som jag vill ha det.

      Så, summan är att jag kanske skulle kunna säga att jag äter det istället – whole foods eller ren mat, precis som jag alltid (alltid som i bloggen liv alltså, inte mitt) har kallat min mat. Den stora skillnaden är dock att jag utesluter vissa livsmedel som jag anser vara ren mat, dvs spannmål, ris etc, därför att jag har valt att titta mer åt paleo. Och därför har jag kallat det paleoinspirerat. I min vanliga whole foods får ris, bönor och bovete plats och det med rätta. Jag kommer definitivt att komma tillbaka dit, men just nu tycker jag att det är så spännande att testa den här dieten/livsstilen/vadvinusäger.

      Var det svar alls..? Hoppas det!

      Gilla

    2. Du har också en annan viktig poäng – om en vill veta VAD som är problemet är det enklast att testa en sak i taget. Om jag inte var så maniskt lagd skulle jag göra så… och också rekommendera andra att tänka så. Tack för att du får mig att tänka till här!

      Gilla

      1. Toppensvar, eller snarare utredning, helt klar! Jag håller med dig på så många punkter! Just biten med whole foods är det jag gillar och tar fasta på! Whole foods känns så självklart (för mig), oavsett om råvaran klassas som paleo eller inte. Sen tror jag att många kan må bra av att helt droppa eller minska på tex spannmål, gluten, komjölk eller alla mejerier, men det får man ju finurla med var och en. Tycker en himla massa om paleo-grejen/rörelsen generellt men har inte så mycket tid att skriva om det just nu. Ville bara återkoppla att jag läst ditt svar och att du är klok och jag känner igen mig i mycket du skriver :) Hoppas det funkar fortsatt bra med ditt ”ovanliga” whole Foods tills du är sugen på annat ;)

        Gilla

      2. Vad skönt att du tycker att du förstod nåt av den där harangen, haha! Nu har jag börjat lägga in lite yoghurt till frukost för att se hur det känns. Jag kommer inte att börja med mjölk i kaffet till vardags igen just nu dock, det känns så himla onödigt!

        Gluten äter jag väldigt sällan annars också och det tänker jag fortsätta med. Vet egentligen för lite om det men har länge haft en känsla av det nog inte är så himla bra. Dels för att såpass många riktigt kunniga människor antyder det och dels för att jag uppfattar det som att det ofta används på ett, för mitt huvud, felaktigt sätt. Till massa andra grejer än det är tänkt, till exempel i Mildas visp och säkert miljarder andra otippade grejer. Precis som du så tror jag ju inte på att göra så, att göra produkter av livsmedel. Grädde finns ju, varför gör Milda en konstig och konstgjord variant som knappt innehåller mjölk? Inte konstigt att vi blir känsliga när vi överäter vissa grejer – och knappt vet om att vi gör det. Oj oj, nu blev det kanske snurrigt, men jag tror att du förstår hur jag tänker. Jag vill verkligen lära mig mer om just gluten.

        Gilla

  6. Det här är nog första gången på över ett halvår som jag lyssnade på en podd, så himla kul att höra era röster! Får se om jag kommer tillbaka till poddvärlden eller om jag bara kommer vara en gästlyssnare på random podd ca 2 gånger per år.

    Gilla

    1. Men vad roligt att höra! Vilken ära att det blev just vi. Jag älskar poddar och lyssnar nästan alltid på något, utom när jag har musikperioder. Just nu lyssnar jag i kapp en massa Värvet där jag har tänkt att jag är ointresserad av personerna. Men när jag väl lyssnar är det alltid så spännande oavsett vem det är. Folk alltså! Så intressanta.

      Gilla

Säg nåt!

