Lakritskaffe <3

DSCN2057
Nu har det gått två veckor sedan jag slutade ha mjölk i kaffet och drog ned på mjölkprodukter överlag (har ätit en del choklad, eum… men annars inget).

Svårast var att inte ha mjölk i kaffet. På jobbet har jag köpt extra goda Nespressopoddar som förgyller. Tittar inte ens åt mjölkskummaren… den flörtiga, lystna lilla saten som vill lura mig i fördärvet. Hemma klarar jag mig fint sedan jag upptäckte lakritskaffe! Har testat förut men inte fastnat. Nu är det w-o-w bara.

Jag rör ned en knivsudd lakritspulver (använder den ovan) och sen är det klart! Har inte saknat latte alls mot slutet. Ja, ja, små bekymmer, jag vet. Glöm dock inte att kostens betydelse är min stora fascination i livet. Då kan något så enkelt som lakritskaffe bli en sensation ;=) Lyxigt ändå.

Har du testat?

43 reaktioner på ”Lakritskaffe <3

  1. OJ! Detta har jag helt missat! Måste provas snarast.
    Jag hade ju en favorit jag körde med länge i vinter. 2 dl kaffe, 1 ägg, 2 tsk kokosolja 3 droppar pepparmyntsolja och 1 msk Kung Markattas kakao.
    Detta levde jag på i vintras!

    Gilla

  2. Fin och härlig blogg du har! Har läst ganska länge, men dålig på att kommentera. Måste bara tipsa om mitt nya latte-subsistutberoende. Stavmixa ett (eller två) råa ägg, en matsked kokosolja och lakritspulver efter smak. Jag kör på med mycket pulver! Sen häller du på bryggkaffet medan du mixar vidare. Du får en skummig och underbar lakritslatte!

    Gilla

    1. Tack snälla Isabell för fina ord! Blir så glad när någon plötsligt skriver, som läser men inte kommenterar. Då inser jag att det finns fler som läser! Åh, jag känner till den där latten. Har sååå svärt för råa ägg tyvärr. Vill dock gärna lära mig… för jag tycker att den är god! Tills jag tänker på vad det är. Knasigt… Har dock inte etstat ägglatte med lakrits – det kanske kan bli vägdpunkten?

      Gilla

      1. Och så kul att kommentera när man genast får ett trevligt svar tillbaka! ;)

        Tycker absolut du ska pröva, jag brukar tänka att det heta kaffet liksom tillagar äggen så att de inte är råa längre. Det måste ju vara det som gör det lite skummigt och fluffigt i latten?
        Funkar för mig i alla fall! :)

        Gilla

      2. Jag har också försökt tänka så – fast ska verkligen ge det en till chans. Alltså, vad är egentligen värre med rått ägg liksom? Äter ju äggula till biff osv! Då håller jag inte på och fånar mig. Märkligt det där.

        Gilla

  3. Nej usch för både kaffe och lakrits! Har inte lärt mig att äta något av det än, det känns så vuxet på något sätt! Och jag är ju bara 22…:p
    Hur går det annars? Jag är nyfiken på hy och energinivå och träningsresultat och så, märker du skillnad?:)

    Gilla

    1. Haha, gullig du är! Jag märker skillnad, men är inte riktigt säker på vad som är vad än. Har också uteslutit spannmål, men samtidigt ätit en del choklad… Men hyn är mycket bättre! Energinivåerna är sjukt låga, men jag tror att det beror på semestern… att den snart kommer, alltså. Så, jag vågar inte bra några slutsatser än. Kommer dock återkomma! Däremot är det så.jäkla. skönt. att inte längre vara slav under mjölkkaffet! Superbra för mig tror jag.

      Gilla

  4. Gud så gott det låter! Måste testas! Jag kör ju strikt mejerifritt sedan ett år tillbaka ungefär. Magen, hyn, munnen mår bättre än någonsin. Dessutom är sockertrollet tyst. Hepp!

    Gilla

      1. Jag slutade med både mejeri och gluten och skillnaden var markant. På några veckor var huden fri från eksem och magen var frisk. Jag har haft problem med magen hela mitt liv och plötsligt var allt bara stilla (jag kan inte förklara det på något annat sätt!). Jag har testat att tillföra både gluten och mejeri efter det och klarar mejeri bättre men gluten inte alls.

        Gilla

      2. Jag förstår precis hur du menar med stilla. Jag tror att många fler har problem med gluten än mejerier så det låter inte konstigt. Däremot går de ofta hand i hand tänker jag. De är liksom goda ihop! Därför är det kanske enklare att utesluta båda när en ändå kör på? Jag vet inte. Väldigt roligt att du har gjort en sån må bra-resa i alla fall!

        Gilla

  5. Åh vad spännande! Jag som ääälskar lakrits (det och mörk choklad är i princip det enda godis jag äter) måste naturligtvis testa. Tanken har inte ens slagit mig, och har inte hört om det tidigare. Har just en sån burk lakritspulver i skafferiet så jag vet precis hur jag ska dricka mitt eftermiddagskaffe! ;)

    Gilla

      1. Mmmm, mycket gott! Fast jag tror jag har haft i lite mer än du.. Kommer definitivt fortsätta dricka lakritskaffe ibland, som en lyxgrej. Fast jag som gillar vanligt svart kaffe kommer förstås fortsätta dricka så som standard.

        Gilla

    1. Jag älskar macka med kokt skinka och gurka! Haha! Så sjukt gott. Eller typ grekiskt lantbröd med svinmycket bregott och skinka, åååååh. Det finns många lyxgrejer i matlivet, på alla delar av skalan.

      Gilla

  6. Säger du det! Har en burk lakritspulver, som tittar förnärmat på mej varje gång jag öppnar skafferiet, nu ska den få komma ut i ljuset. Tack för tipset! Fö. inspirerar din mjölkdetox mej, antar min hy skulle jubla!

    Gilla

  7. Hei, det hørtes jo fantastisk ut! Jeg har ikke sett noe slikt her i Norge, har du mulighet til fortelle meg hva det er (les; hva er ingrediensene)? Jeg må prøve å få tak i sånt! :)

    Gilla

  8. Har dragit ner på mjölken i kaffet eftersom jag dricker för mycket kaffe, vilket jag också borde dra ner på. Att smaksätta kaffet lättar ju faktiskt upp. Det där med lakrits lät spännande :)

    Gilla

    1. Precis, det var samma här. Jag drack alltid minst två koppar för mycket på jobbet när jag använde mjölk, och då menar jag två koppar mer än jag kände att jag mådde bra av. Det intresset försvann med mjölken… ;=)

      Gilla

    1. Tack Bettan! Det gör jag faktiskt, men har lite svårt att veta vad som är vad. han uteslutit spannmål också, men fortsatt äta en del choklad som sagt. jag tänkte ge det ett par veckor till så ska jag berätta hur det känns sen! Då borde jag ha lite bättre koll… Men klart är i alla fall att min hy är mycket bättre! De stora finnarna som hade varit där jättelänge (konstigt eftersom finnar ju alltid brukar försvinna efter några dagar annars liksom) är BORTA! Huxflux så där. Jag är dock trött som en nyfödd, men det kan ju vara semesterhägringen också – som sagt svårt att veta vad som är vad :/

      Gilla

      1. Fast ps, en grej som jag mår mycket bra av är att skicka mjölkkaffet faktiskt! Mest psykiskt, för det har varit som ett beroende nästan. Jag har tänkt väldigt mycket på latte om dagarna inser jag och det känns ju… lite skevt ;=)

        Gilla

  9. Spännande, har aldrig testat. Blev förstås väldigt nyfiken, måste testa så fort jag får tag på lakritspulver. Som kan vara en liten utmaning så här på landet :)

    Gilla

Säg nåt!

