Paleo smulpaj med kokosgrädde

IMG_0083
IMG_0084
IMG_0085

Midsommaraftonens dessert blev smulpaj. Paleo. Så god att jag kunde ha ätit upp hela själv! Det fick jag dock inte, för sällskapet var lika förtjusta de. Tyvärr glömde vi alla kameror hemma, men nog ser ni att det är en paj, trots iphoneblurr.

Receptet på pajdegen hittade jag här.

Paleo smulpaj med kokosgrädde

Ställ in en burk kokosgrädde i kylen, gärna en timme eller två innan du vill vispa den. Har du bara kokosmjölk går det bra, men då måste du verkligen tänka på att kyla den en god stund före baket. Det gör du för att den ska skikta sig, så att du kan separera grädden från vattnet.

Sätt ugnen på 225 grader. Fyll sedan botten av en pajform med valfritt innehåll. Jag tog rabarber från vår land. Blanda sedan följande i en bunke:

  • 3 dl mandelmjöl
  • 2 msk kokosolja
  • 2 msk lönnsirap
  • 1 tsk bakpulver

Strö smuldegen över innehållet i pajformen. Skjutsa in i ugnen för 20 minuter gräddning. Under tiden tar du fram kokosgrädden/mjölken och lyfter ur det översta lagret, det tjockaste och gräddigaste, av kokosen med en sked. Vispa med elvisp. Jag spädde ut med en del av det kokosvatten som blev kvar, för att få en fluffigare konsistens.

Ta ut pajen, ös på med grädde. Bjud nån om du vill ha karma. Ät. Jag lade så klart såna där röda, goda sommarbär på, för det lägger jag på allt just nu. Sånt där franskt bubbel passar utmärkt till ;=)

7 reaktioner på ”Paleo smulpaj med kokosgrädde

  1. Mums! Måste oxå testas! Kanske inte exakt så, men jag ska åtminstone låta mig inspireras och använda både mandelmjöl och kokosmjöl till paj, samt kokosgrädde (vilken grymt bra idé) istf vanlig grädde eller vaniljsås.

    Gilla

  2. Mums! Jag är alltid för sent ute med kokosgrädden, när jag blir sugen och får idén finns det ju inte riktigt att ”vänta någon timme” utan det ska helst redan vara på väg till min mun… ;) kanske ska börja stapla mjölken i kylen direkt jag köper det – alltid redo liksom! Glad midsommar lite såhär i efterskott, Jeanna!

    Gilla

Säg nåt!

