Ekologisk och svensk (!) grekisk yoghurt

20140616-131428-47668037.jpg
Vi har tidigare diskuterat det här med utlandstillverkad yoghurt här i mitt kommentarsfält.

Det är förstås inte ovanligt att svenska företag har sin produktion i, eller importerar från, utlandet. I vissa fall känns skälen rimliga och självklara – andra kommer nog som en överraskning för konsumenten. Som att Polarica plockar ekologiska bär i Sverige, men skickar dem till Polen för packning. Blir varan verkligen ekologisk då..? Ett stort etiskt problem där konsumenten luras, anser jag.

De feta yoghurtarna har liknande problem – Lindahls grekiska kommer till exempel från Tyskland. Varför, när vi har utmärkta kossor här? För att det är billigare förstås.

Min egen självklara favorit däremot, den ekologiska greken, tillverkas i Sverige och ska alltså inte blandas ihop med de andra.

Köp den med gott samvete! Men skippa de andra, de som skickas långväga. De blir billigare för dig, men sannerligen inte för jorden. Så mycket krämigare, dessutom!

11 reaktioner på ”Ekologisk och svensk (!) grekisk yoghurt

  1. Hellre eko än svenskt/närproducerat, om det nu inte går att få bägge samtidigt vilket förstås är det bästa. Men finns det inte eko-variant vill jag ha svenskt och allra helst så lokalt som möjligt.

    Gilla

      1. Utan att lägga ord i mun på Lotta så tror jag att tex det här är en anledning;
        http://www.svt.se/nyheter/val2014/forskare-om-ekomat-eko-och-narproducerat-bor-inte-blandas-ihop

        och
        http://blogg.naturskyddsforeningen.se/blog/2011/08/03/lasarfraga-ar-ekologiskt-alltid-battre-an-narproducerat/

        Begreppen blandas lätt ihop och/eller ställs mot varandra. Bäst är ju såklart om det är både och men det är inte så givet i alla fall. Det är ju det som gör det så svårt att vara en god och medveten konsument. Är ekoparika från israel bättre eller sämre än konventionell från holland? Lägg där till det politiska i att handla varor från Israel, Turkiet m.m. Mycket svårt. Men intressant! :)

        Gilla

      2. Ja, ganska exakt så. Bättre för miljön i världen i stort. Bättre för de som odlar och jobbar, eller bara lever i närheten av odlingarna. Som det stod i en av länkarna – produktion har större miljöpåverkan än transporterna. Men som jag skrev, helst naturligtvis både eko och närproducerat samtidigt, och finns det inget eko-alternativ så definitivt svenskt före utländskt och gärna så lokalt som möjligt. Och vissa saker, som griskött t.ex., skulle jag förstås aldrig köpa annat än svenskt.

        Gilla

  2. Vilket bra tips! :) Själv höll jag på att köpa Icas egna keso som nu fanns i mini (den helfeta är säkert bätre och bla bla men jag tycker mini är godare ;)) men då såg jag att den var producerad i typ tyskland eller så. Morr! Men glad att jag har för vana att faktsikt titta efter, annars hade jag nog tagit flör givet att den var från sverige o fortsatt på den då den ju var billigare. MEN det är jobbigt att vara medveten konsument och tid tar det. Skulle önska att det fanns fler märkningar och info för oss konsumenter som underlättade köpen. Men Money talks osv… dumma kapitalistiska samhälle! Fast sovjetisk plan ekonomi är väl inte att föredra heller men ändå.. ;)
    Big up till Lindahls då! Blir till att stödja dem istället, apropå ditt tidigare inlägg om konsumentmakt. :)

    Gilla

    1. Bara den ekologiska dock! Deras ”vanliga” görs i Tyskland, grr. Så, det gäller att lägga sina kronor rätt ;=) Bara att acceptera att företagen gör som de gör – eller som du säger, ta vara på det lilla inflytande en har? Det sista är självklart för mig.

      Gilla

  3. Det är verkligen en hel vetenskap. Och tack för bra tips!
    Det är säkert många (som jag) som inte hinner sätta sig in i det. Som du säger; man läser att det är ekologisk, ser ”Sverige” någonstans på förpackningen, men lusläser inte det finstilta alltid… :-(

    Sedan finns ju den ”andra” diskussionen;
    Om jag köper ägg från grannen, där hönorna går fria, men äggen har inte ”ekologisk” märkning. Är det bra eller dåligt då?

    Gilla

    1. En stor del av grejen med att köpa eko är för mig att det ofta är stora problem med gifter och annat i konventionellt jordbruk. Och då menar jag inte för mig som konsument, för jag tror att jag får för lite för att det ska orsaka nån stor skada. Däremot gör dte ofta stor skada på människorna runt industrin, som kaffe- och bananplantage. Hos din granne kan du ju se att alla runt omkring mår bra och hur hönorna mår. Det räcker tycker jag. Visst är det bra i det långa loppet om de ger hönorna ekofoder – men det andra är viktigare. Hur produktionen sköts och hur de som gör den, och djuren, mår. Plus att du undviker all resetid både för dig och äggen. Är inte det helt fantastiskt? Klart bäst att köpa av grannen säger jag. Om grannen är en vettig producent!

      Gilla

Säg nåt!

