Överskattat med vilodag?

bild

Hurra för träningsvärk, då vet en att en har gjort rätt! I dag känner jag att jag har muskler där på mitten – hade nästan börjat misstänka att kroppen hade ätit upp dem eftersom de ändå aldrig verkade fylla sin funktion…

Igår försökte jag bota huvudvärk med champagne, det funkade inte. Upprörande. Så, i dag ska jag rida ut den på Kentfest. Och kanske med en hamburgare? Dagens träning får stryka på foten. Ofta är riktigt tung aktivitet bästa medicin för mig. Det svåra är att veta när vilan vinner i längden.

I senaste Runner’s World skriver Claes Åkeson om att vilodagar är överskattade i hans värld. Att vi redan slappar för mycket och gott kan peta in ett träningspass per dag.

Jag tycker att han har en poäng, nog behöver många av oss röra oss mer. Dessutom understryker han att det är don efter person – det som är ett träningspass för mig kanske låter som vila för dig, och tvärtom. För egen del gör jag gärna något varje dag. Spannet är stort – från en timmes tung lyftning till intervaller, till en corespecifik kvart eller en långsam halvtimme i yogabyxorna.

Allt det är träning för mig, kanske inte för dig.

Men det här, det blir nog en sån dag med bara en och annan promenad.

Vilodag. Inte det minsta överskattat hos mig.

Tränar du i dag?

7 reaktioner på ”Överskattat med vilodag?

  1. Bortsett från sjuk-/skadedagar så mår jag bäst av att göra någonting de flesta dagar, sedan beror det på om man väljer att kalla det träning eller inte. Fysisk aktivitet iaf, sedan om det är ett hårt träningspass, en golfrunda, yoga, en rask promenad eller lite handståendeträning på gräsmattan med dottern är mindre viktigt. Jag må bra av att röra mig. Så länge jag blandar det jag gör och även påminner mig själv om att åtminstone ibland träna med lägre intensitet, så klarar jag av och gillar/mår bra (både fysiskt och psykiskt) av att röra på mig.

    Gilla

  2. Enig! Träning eller inte, bara jag får röra på mig varje så brukar jag må bra. Och ännu bättre mår jag om jag får ett glas bubbel då och då. Viktigt med balans!

    Gilla

  3. Jag sov knappt en blund i natt (nope, ingen fest utan snarare pepp över nordiskt forum) så jag tror träningen stryker på foten. Fast jag borde göra lite rehab, och då kanske det blir lite armar också då jag köpt hem lite nya leksaker (läs: hantlar med viktskivor). Ska bara sova lite först. Och handla. Och diska.

    Gilla

Säg nåt!

