Magkänsla

IMG_0078

I dag är det fokus mage hos mig. Köra igenom den med ett tufft träningsprogram – och glädja den med goa grejer. Som chevresallad och en himla stor glass.

Min core behöver mycket älsk, det märks. Den är svag. Svagare än jag trodde var möjligt med befintlig träningsdos. Så. Fokus. Vi jobbar ihop i sommar. En stabil mitt behövs för löpningen. Och allt annat. Verkligen allt annat.

Mina bästa? Fällkniv. Suitcase. FlutterkicksPlankgång. 45 sekunder av varje. Vila en minut. Kör igen. Vila. Igen. Härligt!

image
image
image

9 reaktioner på ”Magkänsla

  1. Har du tips på hur man bygger upp sin core från grunden? Jag är operasångerska och trodde att jag hade hyfsad koll på min core (eftersom det är det jag använder när jag sjunger) men en svår muskelsträckning i ländryggen fick min fysioterapeut att säga ”stärk din core”. Problemet är bara att jag har ingen aning var jag ska börja … några tips?

    Gilla

    1. Hej Sara! Ledsen att mitt svar till dig har dröjt, lite rörig i hjärnan så här inför semestern. Det du skriver är väldigt intressant, för jag tror som du att du är duktig på att använda coren eftersom du använder magstödet en hel del. Men, magen är klurig och många av oss behöver stärka de djupa magmusklerna. Ofta gör vi övningar som framför allt ”tar” i de mer ytliga systemen. Tänk situps, plankan, höftlyft osv. De övningarna tycker jag att du ska undvika! Istället kan det vara bra att starta med en så enkel övningar som Superman, vet du vilken jag menar? Kolla här för liggande variant: http://youtu.be/CitDWG-KM2Y Motsatt arm och ben ut från kroppen alltså.

      Du kan också göra den i fyrfotastående (ser likadan ut i övrigt) samt liggande på rygg, då kallas den ibland för saxen. Armarna bakom huvudet, sedan möts de diagonalt precis som i de andra varianterna.

      Vare sig du ligger på mage, står på alla fyra eller ligger på rygg – se till att behålla kontraktion i magen och var neutral i ryggen, dvs svanka eller kuta inte rygg utan försök hitta ett stabilt mellanläge. Kanske kommer du inte tycka att det tar något alls först, men det gör den! Se bara till att vara säker på att du gör rörelsen I MAGEN och inte i benen. Det här gäller generellt. Det är lätt hänt att låta starkare muskler ta över och på så vis kan magen lätt avlastas i diverse fällknivar och båtar och så vidare. Då tappar övningen sitt syfte.

      En bra övning för sneda magmusklerna är att ligga på rygg och lyfta upp benet och böja knät i 90 grader. fäll sedan ut det åt sidan. Upprepa. Förstår du hur jag menar här? Jag tycker att du ska börja med att testa dessa två. Berätta gärna hu det känns, då blir jag jätteglad!

      Gilla

      1. Wow, tack! Tror att jag förstår förklaringarna, annars hör jag av mig. Ska testa dem så snart som möjligt och höra av mig hur det går. :)
        Tack för att du har tagit dig tid att hjälpa mig. :)

        Gilla

  2. Har också en core som ska få mycket kärlek i sommar. Började seriöst i fredags och igår vaknade jag med träningsvärk som sitter kvar även idag. Och den gjorde sig extra påmind när vi skulle göra rörelser på utbildningen på The Academy :) Men skönt ändå det där med träningsvärk.

    Gilla

Säg nåt!

