Träningsprogram för halvmarathon

IMG_1177Det går åt rätt håll… ;=)

Pjuh. I dag har jag bläddrat omkring bland olika löpprogram, eftersom mitt sommarfokus är att springa. Flera program för halvmaror är uppbyggda på en tioveckorsplan och det får mig att haja att det faktiskt inte är alls lång tid kvar! Till min halvmara alltså. I Stockholm i september.

Jag som hela tiden har tyckt att jag har så gott om tid.

Nåja, fortsätter jag nu är jag utmärkt i fas. Som jag har berättat tidigare var jag betydligt mer sent ute senast och det gick ändå finfint. Värsta lyxen nu alltså! Det fina med att ha gjort något tidigare är ju att en vet att det går. Därför funderar jag ungefär 18 000 gånger mindre i år.

Just nu är planen att bygga något med det här programmet från Jogg.se som grund. Har du andra tips och tankar – fram med dem bara. Jag vet att jag har ett par löparess här ibland.

Annonser

10 reaktioner på ”Träningsprogram för halvmarathon

  1. Vara ute i god tid vare ja.. Hehe, ska springa swiss alpine maraton i slutet av juli och har inte direkt ”tränat” för det än. Satsar på att vila mig i form mer. typ. Fast jag ska upp till fjällen snart och vara där ett par veckor, tycker att jag bygger upp benstyrka rätt så fort när jag vandrar och så. För just benstyrka är min svaga sida, har bra kondition och är uthållig och så, men styrkan sviker före flåset. Hm, har du några bra tips på övningar för benen, helst utanför gymmet och utan redskap? :)
    Är säker på att det kommer gå galant för dig! Heja heja! :)

    Gilla

    1. Ja, jag minns att du ska göra det! Var det med din pappa? (Kan ha drömt det senare… felåt isf.) Du kommer att rocka! Utan redskap tycker jag att alla övningar med hopp är toppen. Typ djupa squats med upphopp, saxhopp med djupa utfall etc. Och så klart riktigt fokuserade höftlyft för rumpan! Mycket bra. Har du boll är ju det en bonus. Och kan du tänka dig att bygga en egen trx (googla, så lätt! och billigt!)? I så fall är utfall och knäböj finfina i den. Köra många reps och med högt tempo med tanke på att det är uthållighet du vill åt. Du kommer att vara grym!

      Gilla

      1. Tusen tack för så utförligt svar!! :) Ja jag ska springa med min kära far. som fortfarande tror att han är ung och orkar lika mycket som på hans tid. ålderskris much? ;)

        Tack för peppen, det ska nog gå bra! :)

        Nej bort med dåliga självförtroendet. Det kommer gå bra! :)

        Gilla

  2. Aha så kan en alltså också se det! Alltså att om en gjort det tidigare så vet en att det går. Jag som mer brukar få prestationsångest att göra det bättre… Första gången är alltid den bästa för mig. När det gäller löpning alltså.

    Gilla

    1. Jag har faktiskt inga förväntningar på att det ska gå bättre. Det var så smidigt förra gången att jag snarare håller med dig – så bra som första gången blir det inte. Men gå, det kommer det!

      Gilla

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s