Mot Paris!

20140604-174906-64146755.jpg
Jag har just insett att jag ska till Paris! För första gången i mitt liv.

Jag är inte särskilt berest. I alla fall ser jag mig inte så. Det var inte tal om några utlandssemestrar när jag var liten. Ingen av mina kompisar åkte på charter. Fast jag minns att en av dem gjorde en bussresa till Spanien en gång.

Som vuxen har jag vidgat vyerna litegrann och har åtminstone kommit upp i fyra kontinenter på min lista. Ändå känner jag mig fortfarande så där. Oberest. Och lite lat. Har liksom svårt att få tummen ur och komma i väg.

Tydligen har jag i alla fall fått det nu, för jag räknar till fjärde nya landet inom loppet av ett halvår. Jordanien, Israel, Island och nu Frankrike. Jag har aldrig känt någon dragning till Paris. Fast jag så klart älskade Amelie från Montmartre. Och har en väldigt romantisk bild av en kulturens och författandets huvudstad.

Men så i dag! Vaknade jag till liv. Och insåg hur härligt det här kommer att bli. Det är en del i mammans och systerns och min nya vårtradition. Vi tre, en rolig stad. Förra året London, återstår att se vad det bli nästa gång.

Har du Paristips är de självklart mer än välkomna! Mat, sevärdheter, löpturer. Allt!

10 reaktioner på ”Mot Paris!

  1. Ät inte på restaurangerna närmast turistattraktioner. Dyrt och inte bra! Gå 1-2 gator bortåt, så är maten mycket bättre och bättre priser!

    Gilla

  2. Place de Voges! Pytteliten ”park” omringat av rosa 1700-talshus (bla Victor Hugos barndomshem) där man kan känna historiens vingslag och komma bort från storstadens myller. Och så klart Bois de Bologne, Paris gröna lunga, för löpturer och glassätande i gröngräset.

    Gilla

  3. Himmel, nu är jag sådär avis på ett bra sätt igen. Älskar Paris! Kanske min absoluta favoritstad. Nu är det snart två år sedan jag var där senast = katastrof. Spring längs med Seine! Latinkvarteren är härliga, Marais är superhärligt med en massa second hand och vintage om en gillar sånt. Nike och Adidas har stora affärer på Champs-Élysées, men hittas i mindre varianter på andra ställen också. Åh, det finns massor att tipsa om – får nästan förstoppning i hjärnan nu pga för mycket samtidigt. Finns en loppis (finns massor av loppisar lite överallt) vid Porte de Vanves (går metro dit och det ligger nära metrostationen) som är på lördagar och söndagar tror jag, men den håller inte på hela dagen utan på förmiddagen och sedan stänger typ halva vid 13 så jag brukar åka dit på förmiddagen.

    Gilla

  4. När vi var i Paris upptäckte vi ett kvarter som kallas Marais alldeles innan det var dags att åka till flygplatsen. Supermysiga gator (det vi hann se) och gulliga butiker och affärer vi hade velat besöka. Det ligger ganska nära Centre Pompidou. Tydligen hör det till de äldsta delarna av Paris, därav de mysiga gatorna antar jag.

    Hoppas ni får en härlig resa!

    Gilla

  5. Min syrra bodde där ett tag så jag har varit där rätt mkt. Älskar. Bar du marche på rue de Seine i latinska kvarteren var syrrans och hennes kompisar standardhak (även en annan vän som bott där, flera år före syrran, hade tydl det som favvoställe). Enkel bar liksom. Jag brukade springa i jardin lucembourg (runt, runt) eller längs Seine. Skulle kunna tipsa om hur mkt som helst… Dock var jag inte så nere m hela hälsogrejen på den tiden så det blir intressant att höra om du hittar några raw food-ställen och sådär. Antagligen inte. Jag brukar skratta åt hälsotipsen i franska magasin – de brukar handla om att typ välja äppelpaj i st f chokladkaka till dessert och sånt. För tre rätters måste en ju liksom äta! Love it.

    Gilla

Säg nåt!

