Hur länge kan en vara ung och smart?

DSCN1867

Tio år sen just exakt i dag! Eighteen and don’t believe in anything ;=)

I dag fyller jag alltså 28 år. Livet har blivit enklare för vartenda ett av de så där tretton senaste som har gått.

För åh vad jag har hållit på. Mixat och mojsat och mejslat för att få fram någon slags jag. När jag fanns där hela tiden! Dom som säger att tiden läker alla sår, dom ljuger. Sjunger Lasse Lindh. Och jag håller med. Däremot är tiden som en tatuering över både små och stora ärr. Och jag älskar det.

För ett år sedan trodde jag att det svåraste med att bli äldre skulle bli att inte få vara ung och dum. Att inte le sött och säga oj förlåt! jag tänkte mig visst inte för… du vet jag är så ung och dum. Men det gick jättelätt. Jag märkte inte ens att jag hade slutat förrän jag reflekterade över det i dag.

Nu känns det allra minst överkomliga att vänja mig vid att inte vara ung och smart. För det utnyttjar jag nästan varje dag. Som ett litet kinderägg som spricker och ut hoppar en och annan klok fras och ta-da. Dom vuxna låter mig vara med.

Gullar.

Klappar.

Alla älskar en ung tjej som är bright.

Smart som jag är har jag förlängt min ungdom med säkert tio år genom att arbeta på myndighet.

När jag var liten visste jag att jag skulle bli författare och journalist. Lill-Jeanna skulle nog rynka på sin snok och tycka att Stor-Jeanna har missuppfattat planen lite grann. Det är för att hon förstår sig så dåligt på tid, den lilla. För tid, det har jag förhoppningsvis massvis kvar. Än har jag inte nått alla mina mål.

Tiden går snabbare med åldern, det tycker jag känns helt korrekt. Men. Synen på den blir en annan. Brådskan, den börjar filas av. Tålamodet anfaller. Jag kan lika gärna skriva en bok vid 56.

Det är 28 år tills jag är 56! Hela alltihop igen.

Nä, så länge vill jag inte vänta!

Livet alltså. Magiskt långt och fint.

22 reaktioner på ”Hur länge kan en vara ung och smart?

  1. Ett stort och skitvarmt grattis på födelsedagen! Så du är också tvilling :) VI har tydligen så mycket vi vill göra att det svåra är att välja – men det verkar som om du redan hittat en riktigt bra väg.
    Och jag håller med om det där ”ung och smart” eller ”ung och lovande”. Har plötsligt insett att jag inte kan köra på det kortet längre (ja, jag är lite sen..) men om det är en tröst så tror jag att jag kommit på bluffen – ingen blir nånsin vuxen. Det är bara en stadig ut- och inveckling och så kanske en växande erfarenhetsbank om en har tur eller otur.
    Men något vuxen verkar inte finnas enligt min snabbpoll i bekantskapskretsen :)

    Gilla

    1. Åh, det där emd vägen, det går från dag till dag! Så är det att vara tvilling. Upp och ned, hit och dit. Visst? Jag tycker verkligen att vårt stjärntecken stämmer på mig. Ut- och inveckling – det ska jag komma ihåg.

      Gilla

  2. Stort grattis på din dag Jeanna!! :) Hoppas du har haft en fantastisk födelsedag! Och såklart är du ung och smart. Och fantastisk, rolig och en allmänt underbart ball förebild! :D

    Gilla

Säg nåt!

