Monday funday!

Hej svejs på er kompisar!

Det här är den mest normala måndag jag har upplevt på ett tag. Dvs, jag är på jobbet och gör ungefär det jag brukar på måndagar. Förutom att jag inte tränade i morse. Åh vad jag saknar min morgonrutin på gymmet! Efter Vårruset – i morgon – ska jag älska ihjäl den där stången. Omg.

Hur är måndagen hos dig?

Jag har förgyllt min dag genom lunch med ett litet grabbgäng som jobbar med helt andra grejer än jag här på myndigheten. Vi är på god väg att starta en lunchtradition. Det får mig att tänka på när jag för ett tag sedan skrev att jag blir så arg när tjejer säger att de ”hellre umgås med killar, för där är det raka rör medan tjejer bara snackar skit”. Några av er missförstod mig och trodde att jag menade att en inte ska umgås med killar om en själv är tjej. Det tycker jag verkligen att en ska! Häng med människor du gillar ba.

Jag tycker däremot inte att en ska säga såna generaliserande grejer, vare sig om killar eller tjejer. Killar snackar också skit och det finns massor av tjejer som säger exakt som det är utan lull. Att generalisera så där befäster bara trista fördomar och de är inte till gagn för exempelvis mig. Troligen inte heller dig.

Ibland funderar jag dock på om grabbarna (jag är omgiven av grabbar, på jobbet och hemma – men mina chefer är kvinnor) pratar, gör, är annorlunda när jag är med, jämfört med när de är ensamma med varann. Om de faktiskt ser annorlunda på mig. Jag antar det. Jag antar att jag själv är det. Men jag undrar varför. Jag är ju inte mer olik dem än de är varann. Egentligen.

Säg nåt!

