Snabbare återhämtning efter löpning?

DSCN1827

Jag är inne på andra veckan helt utan gymträning. Det bara blev så. Löpningen har fått ta plats. Och vilken skillnad jag känner i kroppen! Enorm.

Jag märker att jag återhämtar mig snabbare mellan springpassen än mellan gymditon. Jag är helt enkelt piggare överlag. Trots att jag har sovit för lite flera nätter i rad funkar jag. Det brukar jag inte göra annars. Har inte heller ont i kroppen, utom på mindre lokala platser som vader eller rumpans utsida. De jag troligen missar lite i styrketräningen.

Dessutom har min hunger reducerats rejält och det är ganska skönt. Att inte hela tiden känna mig antingen tokmätt eller utsvulten ;-) Jag vet dock att jag kommer att tycka att det är lika häftigt när styrketräningen kommer igång och hungern går upp igen. Det här med hur kroppen justerar sig, alltså. Det är magiskt.

Det var nog rätt lägligt att peta in en gymvila. När det är så där förbaskat kul är det lätt att köra på och glömma långvilan trots att jag tycker att alla, vare sig de lyfter tungt eller lätt, bör ta en vilovecka någon gång i kvartalet. Gärna en vilovecka från all träning. Det är då vi bygger upp oss! Det där vet vi ju.

Tar du viloveckor?

Annonser

12 reaktioner på ”Snabbare återhämtning efter löpning?

  1. Jepp, har viloperiod just nu. Vet inte om det blir en vecka just, men jag låter det alltid vara lite luft emellan när jag skiftar träningsupplägg. I den pausen är ambitionen att få in typ massage, maxtest och nåt pass som är helt olikt mig. Samt fokus på nånting helt annat icke-träningsrelaterat – och någon slags mätning och utvärdering. Samt spika nytt upplägg. När jag fått in de punkterna kör jag igång igen. Under tiden kan jag självklart röra på mig – men blir lätt att jag inte gör det. Oj, så mkt tid en får när en INTE tränar…

    Gilla

    1. Det där tänket gillar jag! Att inte bara köra på med nya upplägg pang pang pang, utan att reflektera emellan. Obs är själv bra på att glömma luften… Men övar på att bli bättre! Bra sagt.

      Gilla

      1. Jo – en är ju oftast otålig och sugen på nästa grej. Men om inte tar tiden att utvärdera och förbereda så tycker jag att en del av poängen m att periodisera går förlorad. Iaf för kontrollfreak och planeringsnörd som jag.

        Gilla

  2. Oplanerade viloveckor kommer nu och då. Man blir sjuk eller så kör det ihop sig med livet så att man inte hinner träna. Men visst också planerade viloveckor. Jag är rätt så bra på att känna efter vad kroppen behöver. Och känner jag mig sliten och trött så då blir det vila. På sommarsemestern brukar första veckan vara träningsfri.

    Gilla

  3. Nä, jag är dålig på att ta viloveckor, iaf planerade sådana. Ibland blir man ju tvungen av sjukdom eller så men annars brukar jag köra på. Som instruktör styr jag ju inte riktigt över mina veckor heller utan kör mina pass enligt schema, och ibland något extra om jag vik’ar för nån som är sjuk eller så. Däremot kan jag trycka på olika mycket på de pass jag gör beroende på dags- eller veckoform, men oftast brukar det bli rätt tuff satsning på det mesta. Det är mest under sommaren när vi har en längre period med få eller inga pass som jag kan styra helt själv (och hinna med löpning och EGEN yoga ordentligt) och då går det naturligt lite upp och ned beroende på vad som händer i livet i övrigt, tid och känsla får styra lite, men fortfarande utan att egentligen planera in viloveckor, bara att ibland kanske det går några dagar längre mellan passen, eller det känns naturligt att köra ett par lugnare löppass i rad.

    Jag är dock noga med balans totalt sett, mellan olika typer av träning, olika intensitet, blandar kondition i olika form med yoga/bodybalance, och kanske lite funktionell/core-träning. Men jag gymmar/lyfter aldrig så behöver inte tänka på lättare veckor på så sätt. ;)

    Gilla

  4. Jag brukar (tyvärr) vara ruskigt dålig på viloveckor… Även om jag VET att det är bra!
    Men den här veckan har det blivit det, då sambon varit bortrest. Lite abstinens har jag, men inser ju att det är bra egentligen…. Hehe! Bra tajming med den här värmen också (som gör att jag är såååå seg). :-)

    Kram M

    Gilla

  5. Jag tar viloveckor när vardagen kör ihop sig, så då hinner jag med mentalt och bestämmer att det är en vilovecka – inte en förlorad vecka.

    Märker dock ingen skillnad i hunger vid löpning eller styrka, men återhämtning – ja! Träningsvärken efter ett styrkepass sitter i mycket längre än vid löpning. Just nu kör jag nån Beata-variant av allt möjligt – allt är ju kul ju! Tycker det är kul, men ostrukturerat, så mentalt behöver jag strukturera alla mina önskemål, och satsa på ”gör-det-du-tycker-är-kul-ett-tag”, så jag slipper känna att jag inte följer någon plan. Ibland är det jobbigt att vara i behov av kontroll, när man behöver kontrollera även det spontana! :-D

    Gilla

  6. Mina viloveckor kommer ofta av sig själva, saker i livet/vardagen som gör att träningen ligger nere. Ibland blir det som du har det nu, att jag i princip bara springer en vecka och inte alls styrketränar. Ett par gånger har jag aktivt bestämt att nu får det vara off mode i träningen en vecka och det är grymt hur stark & snabb man känner sig efter det :)
    Pepp till dej!

    Gilla

  7. Nja, omedvetna såna – när jag blir sjuk eller det kör ihop sig. känns bra i efterhand men jag hinner aldrig se fram emot dem liksom.

    Nu går jag preciiiis i tankarna på en semivilovecka. Bara löpning och yoga en vecka, ingen styrketräning. Bara för att hitta tillbaka till yogan som stått tillbaka i några veckor samt faktiskt komma ner på mattan utan att varenda värkig muskel skriker i protest… Samma med springandet – det hamnar efter styrkan och har jag för ont i benen (vilket jag i regel har 4-5 dagar av 7) så orkar jag inte springa. Vad tror du om det?

    Gilla

  8. Jag tar absolut hela viloveckor, ibland medvetet och ibland inte. Oftast känner jag mig riktigt stark när jag börjar träna igen, det blir uppenbart att kroppen får chans att återhämta sig ordentligt. Att komma tillbaka med helt ny energi i kroppen är härligt tycker jag!

    Gilla

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s