En fett god ryss på tallriken

DSCN1800

För ett par veckor sedan fick jag en välfylld kylväska hembudad från Lindahls. Jag känner redan till deras produkter väl, eftersom jag äter grekisk yoghurt eller kvarg från dem flera gånger i veckan. Däremot kan jag inte minnas att jag har köpt hem rysk yoghurt tidigare. Som väntat blev jag mycket förtjust i den. Jag gillar alla feta mejeriprodukter – grädde, smetana, crème fraiche, grekisk yoghurt etc – och den ryska yoghurten är en lyckad kombo av dem. Fet, gräddig och fluffig. Supergod att äta med bär till frukost och mellis, eller som sås, ensam eller tillsammans med fetaost, till fisk. Lyxmat!

När jag växte upp var fet mat ungefär döden. Att äta fullfet crème fraiche var VULGÄRT. Det sitter djupt rotat, även i mig, och därför älskar jag att promota feta produkter i dag. För att påminna oss allihop om att fett är livsnödvändigt. För att skydda organen, för att tillverka hormoner (närå, hormoner är inte bara dåliga, tvärtom faktiskt ;=)) och för att lösa viktiga vitaminer som kroppen behöver. Läs mer här.

Du då? Gillar du fetisarna i mejeridisken?

18 reaktioner på ”En fett god ryss på tallriken

  1. Här blir det alltid light eller mini varianter, helst extra light. Tyvärr måste jag säga för det beror nog helt på min irriterande fettskräck som jag inte kan få bort. Hjärnan är konstig ibland för nu funkar inte avokado, nötter och helst inte lax. Saker som jag vet är super för kroppen! Och gott är det ju också!

    Gilla

  2. Rapport från YG kommer, lovar, kan bara säga att jag är överväldigad, trött, stel, massor med träningsvärk (i både kropp och hjärna känns det som) och väldigt lycklig. :D

    Angående mejeriprodukter så använder vi två som inte är feta, lättmjölk och mellan Bregott. Bregotten eftersom den funkar att bre på mackan inom ett par minuter efter att den kommit ut från kylen och tycker inte att den smakmässigt skiljer sig från standard. Lättmjölk är ett måste då varken jag eller barnen klarar av smaken på fetare mjölk – den smakar liksom varm och gammal. Det har ingenting med fettfobi att göra och jag har varit sådan sedan jag var liten, valde vatten i stället för mjölk i skolan eftersom de serverade mellanmjölk vilket jag hade svårt att svälja.

    När barnen var små började vi på standardmjölk för dem och eftersom både son och dotter alltid varit smala på gränsen till magra (trots god aptit) tänkte vi stanna kvar på mellan-/standardmjölk men ju äldre de blev desto mindre mjölk drack de, och började säga ”jag tycker inte mjölk” – knappt ens i drickchoklad. (Det skiljer flera år mellan barnen så det kom vid olika tidpunkter, men om jag minns rätt så runt ungefär samma ålder.) Vi har aldrig varit fettfobiker eller dissat full mjölk så tror inte att vi omedvetet styrt barnen heller. Vi testade att ge dem lättmjölk i stället och plötsligt så älskade de mjölk igen.

    Jag äter kvarg ibland för jag tycker det är en smidig och bra produkt, men inte som ett fettsnålt alternativ till andra mejeriprodukter.

    Hos oss blir det mest turkisk yoghurt eftersom det är den som oftast finns ekologisk i vår butik, har för mig att den tidigare har varit något billigare oxå (fast den ekologiska blir ju några kronor dyrare i stället i alla fall) men har ingen aning om det fortfarande är så för jag har inte tittat på det de senaste åren.

    Grädde, crème fraiche och fil blir alltid fullfettsvarianterna. Jag späder dem hellre själv med lite vatten i så fall (ja, inte filen förstås!) – blir billigare att göra det själv än att låta Arla göra det och därmed ta betalt för vattnet plus att jag slipper de förtjockningsmedel som de tillsätter i t.ex. matlagningsgrädden för att få den att bete sig lite mer som fullgrädde fast de spätt den med vatten.

    Gilla

  3. Jag äter både och. Ibland föredrar jag mängd framför fett. Tror inte att jag behöver fullfett oftast med tanke på energimängd och åtgång men det är såklart det är gott.
    Jag använder blå eller grön mjölk i te men älskar röd i kaffe och då kan jag välja det. Jag är också rätt fettskrämd (kan inte skylla på uppväxten för mina föräldrar använder alltid riktig grädde osv) utan det kom när jag började bli mer viktmedveten och ville strypa intaget och har hängt kvar. Lever med en sambo som är försiktig med fett överlag (förutom olivolja) så det påverkar såklart också.

    Gilla

    1. Jag varierar förstås också, på så vis att jag tex äter kesella eller naturell basicyoghurt också. Som du säger – det beror på syftet. Blir nyfiken – vad är partnerns motiv? Också vikten, eller annat?

      Gilla

  4. Jag älskar fetisarna, men är rätt besviken på just Lindahls då i stort sett alla deras produkter (när jag kollat) varit tillverkade av tysk mjölk, och inte svensk.

    Gilla

  5. Jag äter i princip bara fullfeta produkter, eftersom jag tycker att det smakar bättre än light-produkterna. Jag menar lättmjölk tillexempel? Smakar ju vatten enligt mig…

    Gilla

Säg nåt!

