Löphjälp tack!

IMG_0035

Igår sprang jag igen. Det blir så där en gång var… sjunde? Tionde? dag just nu. Den som tror att det räcker för att nå superform till Vårruset om fyra veckor räcker upp en hand.

Nähä? Ingen?

Okej.

Den här veckan är det dags att komma loss. Lägga in ett tempopass och intervaller. Varje gång jag väl tar mig ut och hem minns jag varför jag innerst inne älskar det där. Att ta mig fram genom landskapet helt för egen maskin.

Det tog mig drygt 27 minuter att springa 5 kilometer i går. Om en månad skulle jag vilja att det tar under 26. Helst 25.

Vad säger ni som kan sånt här? Går det? Jag är helt otränad just nu, men löpvan i grunden, även om jag aldrig har varit snabb.

7 reaktioner på ”Löphjälp tack!

  1. Jag tror det går hur bra som helst! Du har ju redan starka ben så jag skulle satsa på korta intervaller som får upp snabbheten när det är så pass få veckor kvar. Från 200m upp till 1km som längst. Jag tycker själv mycket om intervallstegar, t.ex. 4x400m, 4x300m, 4x200m, 4x100m. Eller 100m+200m+300m+400m+300m+200m+100m x2. :) Lycka till! Och kom ihåg att man också för det mesta springer snabbare när nummerlappen kommer på så du är nog när ditt tidsmål redan nu! :)

    Gilla

  2. Man är inte ”helt otränad” om man springer 5 km på 27 minuter…. 😉 Fartlek rekommenderar jag då jag rätt lätt skadar mig av för intensiva intervaller. Sedan kan du ju se till att springa en av dina km på designerad tid och de andra ”saktare” öka till 2 km på den tiden mm.

    Gilla

  3. Ja, det tror jag absolut är realistiskt. Just eftersom du inte sprungit så mkt på sistone. Förstår du hur jag menar? Alltså om du hade jobbat som satan på din 5 km-tid tills nu då skulle ju två min vara jättemycket men nu är nog dagens tid lite mer godtycklig. Men det kan förstås också vara optimistiskt. Svårt att veta förstås.

    Gilla

Säg nåt!

