Löpning och tung styrketräning

DSCN1650Dags att fejsa sanningen. Påsken är slut och så också min semester. Drygt en vecka till nästa röda dag…

Det här blir nog sista veckan som jag kör på med mitt fantastiska vårschema på gymmet. Därefter måste jag ta itu med vårruset på allvar och jag pallar faktiskt inte att springa (fokuserat) med det upplägg jag har nu. Alla knäböj och marklyft tröttar ut benen. Så. Trots att jag älskar det måste jag möblera om. Allt för Team Stockholm! :-) Det kommer ju en höst också.

Jag undrar verkligen hur ni som kombinerar tung styrketräning med löpning får till det. Och då menar jag inte er som uthållighetstränar och kör 100 reps per gympass (inget fel i det, men den kombinationen känns ju helt naturlig), utan er som tränar TUNGT. Berätta gärna! Om ni finns.

Annonser

14 reaktioner på ”Löpning och tung styrketräning

  1. Hej! Förra året hade jag ett riktigt bra träningsår. Jag lyfte tungt, men hade ytterligare en passion – löpning. Jag inledde 5 mornar av 7 med löpning allt ifrån 5-10km eller intervaller. De dagar utan löpning var ben-dagar på gymmet. Att lägga löpträningen på andra tider är gymträningen innebar ju 2 träningspass om dagen. Men i löpningen hittade jag också en stor avkoppling och njutning, därför var det underbart att kliva i springskorna även på veckans vilodag.

    Till hösten opererade jag min fot och trots att den numera är löp-bar återfick jag inte motivationen förrän jag klev över tröskeln i förrgår och sprang mina 5km i sträck! Nu taggar jag inför 6km imorgon bitti! Springer dessutom alltid på fastande mage (aminosyror) eftersom det tar sån tid att vila magen efter att ha ätit mat.
    Jag vill bara ut!

    Lyfter givetvis så tungt jag bara kan! Bör även tilläggas att jag emellan passen och på kvällen äter som en häst!

    Tips kortfattat: lägg löp-och styrketräningspass så långt ifrån varandra som möjligt (springa på morgonen och gymma på eftermiddag/kväll). NJUT!

    Gilla

    1. Det där med att äta som en häst är förmodligen nyckeln… men när en springer gäller det ju som du säger att tajma det också. Fy tusan för att springa med mat i magen! Tack för lång och kul kommentar, hoppas att du återkommer!

      Gilla

  2. Jag har tyvärr inga tips i din fråga då jag förvisso springer en del men först relativt nyligen hittat till Starting Strength. Med nyligen menar jag att jag idag lyfte 10 kg och jag funderar på det här med uppvärmningen. Idag var första gången jag öht värmde upp och då körde jag liksom ett pass på raken med tom stång (5 kg) och sen körde jag mitt riktiga med 10 kg.

    Är det meningen att man sen, vartefter vikterna ökas, ska köra först alla dessa uppvärmningsset i knäböj och sen sitt träningsset för att sen plocka av stången och börja om i marklyft? Jag tränar hemma och tycker att det är superkul med skivstång men just själva momentet med att dra på och av vikter i tid och otid tycker jag ör jobbigt, jag vill helst bara lassa och köra. Fin blogg du har, den åker in i min Feedly!

    Gilla

    1. Vad kul att du har hittat stången, blir lika glad varje gång jag stöter på en like! Är det ett särskilt uppvärmningsupplägg du följer alltså? Typ Styrkelabbets? Jag förstår hur du menar med viktplockande.

      Jag skulle nöja mig med att värma upp på annat valfritt sätt, sedan göra några böj med låg vikt, höja lite och göra några till, sen träningsseten på tänkt vikt. Därefter samma med marklyft. Men det finns många skolor…

      Jag vill dock känna på övningen innan jag gör själva träningsseten, för det trivs jag med. Dock räcker alltså, för mig, med med några reps i ett par set på lite lägre vikt då tycker jag. Förutsatt att jag är uppvärmd på annat sätt i övrigt. Hur tror du att det skulle kännas för dig?

      Gilla

      1. Ja, det var Styrkelabbets jag menade! Jag försöker värma lite innan men det blir mest att jag hoppar upp och ner eller springer i trappen några gånger. Jag orkar inte gå ut för att springa i 10 min innan och när jag väl kör mina löppass vill jag helst inte träna styrka efteråt!

        Idag var första gången det började kännas lite och det var som du säger rätt skönt att köra igenom övningarna en gång med tom stång. Det du säger om uppvärmning är ju ungefär vad Styrkelabbet säger fast lite friare upplagt. Allt eftersom vikterna blir tyngre inser jag ju att uppvärmningen blir än viktigare och då kanske jag t.o.m. gillar den naturliga paus som blir när vikter ska plockas av och på!

        Gilla

      1. Jag kör 3×5 fast bara 1×5 av marklyft. Än så länge behöver jag inte vila så mkt. Nu ska jag köra 15 kg nästa gång och det börjar bli lite tungt tycker jag. Nu har jag köpt ny skivstång oxå då den jag hade innan var ett arvegods från kanske 70-talet och den har fel mått. Det betyder att jag har en tom stång att värma upp med. ;)

        Gilla

  3. Ingen aning, eftersom jag segar mig med löpningen. Och styrketräningen just nu är tänkt att vara både och. Pyramid ju! Vilket jag iofs tror kan funka. men som någon annan skrev, jag satsar ju inte på att bli särskilt bra på någotdera, bara att kombinera saker jag gillar. Återstår att se hur det går! Riktigt tungt, typ starting strength, tänker jag kanske till efter sommaren igen. Och under semestern lär det bli uthållighet och spring-varianten. Så nu kombar jag!

    Gilla

  4. När jag frågade min pt fick jag svaret: självklart kan du göra båda, men du kan bara fokusera på en sak. Så under vintern har jag lyft tungt och haft ett kvalitativt löppass per vecka. Nu under våren har jag lyft lättare vikter och lagt in fler löppass per vecka. Men jag har också nöjt mig med att bara vara okej på båda grejerna, såhär blir jag ju aldrig riktigt bra på nåt, men jag är inte heller redo att offra det ena.

    Gilla

  5. Det finns de som klarar det. Jag är inte en av de som har försökt, men det finns en coach i boxen där jag tränar som förutom att lyfta tungt också roar sig med att springa maraton och liknande. Han som äger CrossFit Karlstad har jag också för mig gör det. Har dock inte stenkoll på hur de lägger upp sin träning.

    Gilla

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s