Dagens påskgodis – jordnötskaka

DSCN1616Dagens påskgodis hos mig blir jordnötskaka med recept och ingredienser från Coop Änglamark. Det glädjer mig verkligen att matbutikerna satsar på ekologiska linjer. Det gör att fler upptäcker ekovaror – och har råd med dem. Glöm dock inte att kolla innehållsförteckningen bara för att det står eko – Cecilia Folkesson visar här hur stor skillnad det kan vara mellan märkena. Hu.

Ingredienserna till jordnötskakan stod utanför min dörr för ett par veckor sedan och efter att ha lagat till dem igår har jag svårt att hålla handen ur burken. Så gott!

Coop kallar det för powerbar, men jag tycker att de passar perfekt till kaffet. Också ;-)

Powerbar/jordnötskaka, 24 bitar

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa följande till en grovhackad massa:

  • 3 dl havregryn
  • 3 dl jordnötter
  • 3 äggvitor (jag tog ett helt ägg istället, hade inget särskilt att göra med äggulorna just igår. Det gick lika bra)
  • 2 dl kokosflingor
  • 2 dl torkade tranbär (älskar tranbär!!!)
  • 2 dl russin
  • 0,5 dl honung
  • 1 msk malen ingefära
  • 1 msk kanel
  • o,5 tsk vaniljpulver (jag tog en hel, älsk på vanilj!)

Tryck ut massan till en stor fyrkant på bakpapprad plåt. Skär i bitar, jag gjorde 6*4 så att det blev 24 stycken. Grädda mitt i ugnen i 15 minuter. Låt svalna och bryt isär kakorna. Äääät!

DSCN1625DSCN1606

9 reaktioner på ”Dagens påskgodis – jordnötskaka

Säg nåt!

