Var é brudarna?

20140410-110220.jpgJag hittade skivstången tack vare att en tjej som såg lika vanlig ut som jag markade så där 100 procent mer än jag en morgon på gymmet förra våren. Va? Kan en göra så?

Tja. Jag bestämde mig för att prova. Att våga släppa de förpreppade stängerna och testa den där riktiga, långa, tuffa. Läskiga. Bara för en morgon. Bara för att se.

Ni vet ju hur det gick. Jag blev k-ä-r. Pirr i magen och längta efter att ses-kär. Det har hållit i sig.

Men den senaste tiden har jag sett en annan tjej i närheten av skivstängerna. Och det var i fredags. Seriöst. Var é brudarna?

Kanske bara inte vid just mina skivstänger vid mitt gym klockan sju på morgonen.

Eller? Hur ser det ut på ditt gym? Hänger tjejerna vid stängerna?

Jag vill liksom predika känslan för hela världen ungefär. Jag är helt säker på att stången kan ge fjärilar i många andra tjejamagar.

31 reaktioner på ”Var é brudarna?

  1. Jag tycker jag ser många tjejer som jobbar med stång. Skulle själv vilja vara en sådan! Hoppas att du får några härliga dagar, med eller utan gymmet! Själv ska jag på yoga ikväll. EFTERLÄNGTAT!

    Gilla

  2. På mitt gym används skivstängerna väldigt sällan (om mornarna då, jag vet inte hur det ser ut resten av dagen), men när de används så är det övervägande tjejer. De andra morgonstammisarna harvar på med biceps, triceps och bröst. För att svara lite generellt sådär ;)

    Gilla

  3. Det är inte jättemånga tjejer. Tyvärr. Men de har faktiskt blivit nååågra fler sista månaderna.
    Och inga kommentarer eller gliringar (vad jag har märkt). Däremot brukar jag själv försöka peppa eller ge komplimanger till andra tjejer. Kul när man inte är ensam i ”grabb-rummet”. ;-)

    Gilla

  4. På mitt gym är de allra flesta tjejerna antingen på cardio-maskinerna eller i gruppträningssalen men jag har fått sällskap av EN tjej bland de fria vikterna och det är underbart, inspirerande och förbaskat trevligt! Så nu är vi två tjejer bland alla killarna vilket är dubbelt så många tjejer som förut. :)

    Gilla

  5. Jag brukar se tjejer vid skivstängerna hyfsat ofta, vilket är kul! Upptäckte själv dem för några månader sedan och är verkligen kär :) sen så finns det vissa övningar som ganska få tjejer på mitt gym verkar köra, t.ex. bänkpress, vilket avskräcker en lite. Marklyft och knäböj har jag kört med skivstång ett tag men har inte vågat köra bänk förrens nu. Har hört från tjejkompisar flera gånger att ”tjejer inte behöver träna bröst”, vilket jag tycker är en väldigt tråkig syn. Det verkar som att det hos många finns bestämda åsikter hur tjejer ska träna på ett visst sätt och killar ska träna på ett visst sätt, vilket känns himla onödigt. Fler tjejer borde våga köra tungt och med skivstång enligt mig!

    Gilla

  6. Där jag tränade innan (sats i malmö) var det i princip inga tjejer som använde skivstång/fria vikter. Jag var själv helt ointresserad då också haha ;) sen började jag med crossfit och då plötsligt – tadaa – blev jag kär i skivstången och olika lyft! Det är verkligen superkul! Och det är väldigt inspirerande att se starka tjejer i boxen lyfta tungt. Nu har jag preggopaus pga kraftiga sammandragningar sen v 21 men ser fram emot att börja lyfta igen sen!

    Gilla

  7. Jag vill verkligen, men har inte jobbat upp modet att gå från de förpreppade till den riktiga ännu. Skulle behöva ha med mig en kompis första gången, tror jag. Fånigt, ja. Varför vet jag inte egentligen. Kanske en kombination av att jag inte är helt hundra på att jag har bra teknik, att jag inte vet hur mycket jag orkar och att jag inte känner mig hemma där och tycker att jag utstrålar osäkerhet. Men jag ska verkligen ta mig för det! Du inspirerar!

    Gilla

    1. Fånigt, nej. Högst mänskligt. Men vet du, jag tycker ändå att du ska skita i det och bara gå dit! med eller utan kompis. jag hade tränat på gym i tio år när jag hittade stången, men tyckte ändå att det var utmanande i början. Tänkte att alla såg att jag inte kund eoch var osäker, som du skriver. Men efter bara ett par gånger hade jag slutat bry mig! Det funkar ju så. Ett tu tre gör vi grejer helt naturligt som nyss var läskigt. Lite som att vara kär i en människa. Plötsligt är det som om en alltid känt varann, fast en knappt vågade andas först ;=)

      Gilla

  8. Jag föll för skivstängerna för ett par år sedan och skulle gärna bo där om det var möjligt. Tycker bara det är en fördel att vara tjej där. När jag frågar killarna (i 90% av fallen är det just killar) om de snart är klara, så brukar de efter avslutade set passa den skivstång som jag frågat efter tills jag kommit och tagit den. Så ingen annan ska sno den. Så dryga kommentarer och blickar är inget jag märkt av som tur är, bara snälla killar som hjälper till.

    Gilla

  9. På ”mitt” gym har tjejerna vågat sig över allt mer till skivstångerna med det främst knäböj och utfall som görs, ofta i smothmaskinen. Vid lyftargolven däremot är jag rätt ensam när jag tränar mina marklyft.
    Håller på nu att utbildar mig till gymintruktör på F&S och min förhoppning är att få fler tjejer nyfikna på de fria vikterna samt att alla oavsett kön fokuserar ordentligt på tekniken.

    Gilla

  10. På mitt gym är avdelningen för lösa vikter nästan alltid ockuperad av killar. Jag tycker det känns lite obehagligt att knö in mig bland dem, trots att jag höll på mycket med hantelträning på mitt gamla gym. Men där var det en ganska stor del seriösa, ganska oflashiga typer som verkligen bara ägnade sig åt sina övningar. Där började de hälsa på en (med en grymtning och en nick) efter några månader, men annars var intresset av typen ”behöver du den bänken fortfarande”.

    På det nya gymmet saknas den kategorin nästan helt, både bland killar och tjejer, och alla är antingen snyggtränare eller amatörkillar som flaxar omkring och tror att de kan, samtidigt som de tar *enorm* plats. Jag får hela tiden flytta på mig och det känns jobbigt att pröva på nya saker när det känns som om jag är där på nåder.

    Kommentarer får jag inte längre, har blivit för gammal för det. ;)

    Gilla

  11. Imorse hos mig i Hornstull var det 75% tjejer! Fast, jag var den enda i närheten av en stång. Och vi var 4 personer där. Haha. En normal kväll hos oss annars är det väl ca 85-90% killar i själva friviktsdelen. När det kommer till ”stora stången” så är det i princip jag och en tjej till jag ser använda den.

    Gilla

  12. Det finns ju så himla mycket ”så ska tjejer träna”-regler, vilka inte inkluderar stänger och hantlar osv. Jag tror sådant hindrar jättemycket. Jag själv gillar stången, och hela alltet med fria vikter men jag drog mig också för det tidigare. På mitt gym är det klar majoritet av killar på den ytan, och jag blir genomglad när jag ser tjejer där inne. Tyvärr finns ju dock en viss attityd från diverse killar om tjejer som tränar, jag tänker på kommentarer som sägs. Många gånger sägs det att tjejer tror att killarna ska stirra men att det inte stämmer, huruvida det stämmer eller inte vet jag inte. Men kommentarerna sägs. Senast i veckan läste jag en text från en tjej som hade varit och tränat bland de fria vikterna, en kille kom fram under tiden hon tränade och sa (dessutom – störde henne mitt i en övning, alltså tog henne på axeln mitt under själva utförandet) ”du borde inte träna bröst för dina kommer bli mindre då”. Diverse ”tips” osv tror jag håller borta många tjejer. Men! Jag tycker mig ändå märka en skillnad – att fler tjejer vågar testa. Och det är kul! Däremot köper jag inte att det bara är tjejerna som ska ta för sig eftersom det handlar om attityd, normer osv osv osv i all oändlighet. Förändringen måste ske på alla plan.

    Gilla

Säg nåt!

