Om att aldrig lyckas höja vikterna i knäböj

Det går trögt med mina viktökningar. Inte minst knäböj och press är tröga som suckande berg. Har legat på ungefär samma vikter sedan snart ett år och ja, jag vet. Det låter som ett skämt.

Vad gör jag för fel då? Äter jag, sover jag, vilar jag, varierar jag set och reps?

Svar ja.

Handlar det om att min teknik har förbättrats, vilket kanske ofta är det största skälet till att backa i vikt (dålig teknik tenderar ju göra att lyftaren kan ta tyngre vikter, eftersom andra muskelgrupper kopplas in och hjälper till).

Jag tror inte det. Läget känns oförändrat.

Spärren sitter nog i huvudet. Jag har kört fast. Mentalt. Jag är duktig på träningsplanering och livsplanering och matplanering. Allsköns planering, faktiskt. Men att kasta mig utför stupet har alltid varit min svaga länk.

Knäböj är världskul men också ganska läskigt. Mycket ska stämma och funka. Mage, rygg, fotleder, allt stabilt. Knäna åt rätt håll, balansen på plats.

Det är ju inte mycket annat att göra än att våga lassa på. Jag orkar fysiskt, men är fegis psykiskt. Så. Jag inser att jag ska göra som jag brukar: planera. Mina framsteg. Gå lite starting strength och bestämma mig för att öka, säg, 2,5 kilo i veckan. Låter det bra?

När det gäller pressen vet jag faktiskt inte varför det inte går. Jag har till och med backat ett par kilo och det är verkligen frustration. Det är tungt, tungt, tungt.

Så. Har du upplevt en sådan period? Och tagit dig ur den? Berätta himla gärna om hur du gjorde det.

7 reaktioner på ”Om att aldrig lyckas höja vikterna i knäböj

  1. Jag kör mest teknik på böj nu, med just syftet att öka självförtroendet. Sedan tror jag mycket på att lyfta i ett Powerrack eller med en kompis så att man får passning eller bara kan lägga ner stången i racket om det blir för tungt. 5-3-1 har varit grymt för mig med alla lyften. Men en nyckel för mig har varit att prioritera bort all annan träning. Kan inte ha för många bollar i luften, och att inte köra så hårt. Aldrig till fail förutom på 5-3-1-passet ibland. Det var lite som jag tänker :)

    Gilla

  2. Enkelt, du kör med all sannolikhet för lätt och för mkt. 4-6 reps, max 9 set per muskelgrupp. Minst 2 min vila mellan seten på ben. Varje set skall köras in i kaklet, men inte på 7 rep, max 6, klarar du 7 är det för lite vikt. Klarar du färre än 4 så är det för mkt vikt.

    Följ detta och jag garanterar styrkeökning (och muskeltillväxt). Bra med mkt extra protein oxå. Ekvationen där är enkel, X-gram protein kan bli till Y-gram muskler, saknas det = dålig eller ingen muskeltillväxt.

    Kör hårt!

    Gilla

  3. Åh, jag känner också så. Jag är lite feg när det gäller knäböj och vågar inte riktigt lassa på. Tänkte faktiskt föreslå samma sak som jag såg att Johanna redan gjort. Att vi kanske skulle våga tillsammans? Peppa och hjälpa varandra lite. Det är ju så länge sedan nu, så vi måste ju fixa en date tycker jag. Kram!

    Gilla

  4. Min vän! På denna punkt är vi lika du och jag.
    Jag tog tunga vikter förr. Med en inte 100% teknik. Nu, när jag blitt tekniknörd så har jag backar ganska enormt och kommer inte upp… Det är stop. Min rörlighet behöver helt klart förbättras ytterligare med om man bortser från det och ser till att jag är korrekt i mitt utförande utefter mitt rörelsemönster så borde jag ju kunna öka… men nej.
    Jag kanske inte heller vågar?! Ska vi våga ihop kanske? :)

    Gilla

  5. Kanske om du har någon som kan passa dig? För att komma över den där spärren att du kanske skadar dig annars?

    Annars har jag noll koll :-)

    Förresten. En sak min kusin sa i helgen, vi tränade ihop (han är inte PT, bara intresserad och biffig). Han pratade om att de största progressen har han gjort i perioder när han kört tunga övningar ganska explosivt och INTE till utmattning. Utan kanske 1 eller 2 eller möjligtvis 3 reps av säg knäbö (och då ska man ha flera reps kvar i sig)j och lång vila och sen 1 – 3 reps till och sen no more. Nästa gång har han kunnat öka. Jag tror det var nåt sånt. Har ingen aning om varför, det kanske du vet, du är ju PT…

    Gilla

Säg nåt!

