Titta, lukta, smaka – därför slänger vi mat för miljarder

DSCN1477I måndags lämnade jag min matlåda med lax och ris i jobbkylen och köpte en god sallad istället. Samma i tisdags. ”Jag skulle nog INTE äta den om jag var du”, sa kollega.

Va? Två dagar gammal lax – skulle det vara farligt, det? Nä, det är det så klart inte. På onsdagen åt jag den lugnt och som du ser ovan vad det inget fel på den. Och förstod plötsligt hur det kommer sig att vi slänger mat för 16-23 miljarder per år. För så konstaterar Livsmedelsverket att det är. 16-23 miljarder! Klimatpåverkan motsvarar utsläppen av 200 000 bilar under ett år. Dumt! Vi borde ta vara på resurserna vi förunnats.

Så, hur ska en göra för att undvika svinn? Ja, enligt Livsmedelsverkets senaste studie gäller det att titta, lukta och smaka på maten. Är det något fel, ja då märker du det. Ingen nyhet  va? De flesta av oss hade kunnat gissa det.

Men gör vi det? Det verkar vara en annan femma.

25 reaktioner på ”Titta, lukta, smaka – därför slänger vi mat för miljarder

  1. Håller med er helt, men vill bara också påminna om att det stora svinnet sker i matbutikerna. Som slängder MÄNGDER med mat och produkter som är fullt ätliga, ofta till och med lång tid efter att de slängs. Vilket verkligen är helt sjukt.

    Gilla

  2. Bra där! Jag är inte petig när det gäller mat som legat i kylen, i för många andras fall, alldeles för länge. Är maten gammal märker jag det, antingen när jag tar första tuggan eller några timmar efteråt….

    Gilla

  3. Men menar du allvarligt att det finns folk som tror att en tillagad laxbit som stått i kylskåpet skulle bli dålig på två dagar? Hjälp, ibland blir jag rädd för att folk har så dålig koll. Då är det verkligen inte så konstigt att det blir sådant stort matsvinn, vilket jag annars har lite svårt att förstå.

    Jo, kvarg kan bli dåligt, kan börja mögla – men då är det oftast om det kommit in något skräp i burken när man tagit, om t.ex. skeden inte varit helt ren, annars håller jag med, det verkar kunna hålla sig låååångt efter bäst-före liksom filmjölk. Nu är det sällan det ens står till bäst-före, men jag äter utan problem fil som kan vara en månad eller mer efter datumet gått ut om jag jag känner på smak och lukt att det inte är något fel. Ibland blir något kvar i sommarstugan mot slutet av säsongen och så hittas det flera veckor senare när vi kommer ner igen men har det bara stått i kyl under tiden så går det hur bra som helst.

    Nästan det enda som slängs hemma hos oss är den där halvportionen med ris som åkte in i burk i kylen och hamnade bakom något annat och inte hittades igen förrän det var för sent, missfärgade eller luddiga saker behöver man inte ens lukta/smaka på för att veta att man ska slänga. ;)

    Däremot blev jag så paff att jag inte ens kom mig för att säga något förra sommaren när vi grillade hemma hos ett par vänner och efter middagen var det en mindre bit kyckling kvar, typ en halv filé eller så, och den åkte ned i deras kompostpåse med kommentaren att ”den här vill väl ingen ha ändå”. Jag kan fortfarande ångra att jag inte sa något för det vara bara dumt, speciellt som de har två barn vilka den skulle ha varit i perfekt portionstorlek till även om den hade behövt kompletteras med någon ytterligare proteinkälla för att räcka till en vuxenportion. Och igen, gör/tänker folk så regelbundet så blir det så klart ett svinn. Väldigt onödigt!

    Gilla

    1. Och det här är anledningen till att jag inte bloggar själv, till och med mina kommentarer på andras inlägg blir längre än blogginläggen – gissa hur långa mina blogginlägg skulle vara..

      Gilla

    2. Ja, det menar jag! Blev typ stum när jag hörde det. Jättekonstig inställning. Det där med riset känne rjag igen! Ibland tänke rjag att jag verkligen kunde låta bli att försöka spara på vissa grejer, men en vet ju aldrig…

      Gilla

  4. Vi gör vårt bästa för att spara rester och lukta och smaka på saker där bäst-före-datumet gått ut. Men ibland blir det tyvärr ändå att saker måste slängas eftersom vi har så dålig överblick över alla små burkar och skålar med diverse smårester som fyller kylskåpet. Värst i den här kategorin är min svärmor som vägrar dricka mjölk som ”bara” har en dag kvar (alltså innan datumet!). Principfast är bara förnamnet…

    Gilla

    1. Ja så är det ju tyvärr, även vi som tänker till måste slänga ibland. Det är svårt med smårester efter middagen typ, som liksom inte räcker till en ny portion, men som inte helelr får plats i magen just då. Den duktige skulle väl göra omelett på allt, men ja…

      Gilla

  5. Bra inlägg! Jag är väldigt noga med att inte slänga mat i onödan och äter ofta saker långt efter bäst-före-datumet (kvarg, t.ex. – det verkar aldrig bli dåligt, jag har ätit det två månader efter att bäst före gått ut och det har smakat precis som vanligt). Om ost/frukt har möglat skär jag oftast bort ett område kring möglet och äter resten. ”Småskrap” som blir över efter matlagning (alltså inte en hel restportion) så äter hunden upp… Man blir helt enkelt inte förgiftad av mat bara för att datumet på förpackningen säger en viss sak.

    Gilla

  6. Viktigt inlägg! Jag slängde ägg direkt efter bäst före-datumet en gång, min mamma gav mig bannor för det och undrade vad hon hade lärt mig i livet egentligen. Sedan dess går jag på lukt och smak, och slänger sällan något.

    Gilla

  7. Här blir en del svinn ska erkännas. Mest när lillan inte äter. Jag tror att vi blivit nojiga av att det ska smaka blä och att vi ska bli sjuka. Alla larmrapporter om fusk med köttfärs på ICA osv.
    Bra inslag i debatten!

    Gilla

  8. Jag är alldeles för snål för att slänga mat. Jag har ibland matrester en vecka i kylen och det är aldrig något problem (vissa undantag kanske). Är maten dålig känns det, det brukar verkligen inte vara något tvivel om den saken! Bra inlägg!

    Gilla

Säg nåt!

