Dagens stångtips: goodmornings

 

Den här veckan är min favoritövning goodmornings. Jag har aldrig sett den på gymmet, utan hittade den hos min girlcrush Clara i höstas. Sedan dess har hon hyllat den flera gånger, medan jag testade och lade på hyllan. För då. Goodmornings är nämligen rätt tekniskt krävande. Tycker jag. Nu är den tillbaka i mitt schema och jag blir allt tryggare.

Övningenutförs genom att placera skivstången på ryggens övre del, tänk knäböj, och sedan böja djupt i höften utan att tappa rygg och mage. Böj bara så djupt att du kan hålla en neutral svank och anspänning i magen. Ut med rumpan! Pressa. Undvik med andra ord att ”tappa ryggen”. Själv tycker jag att det känns tydligt när det händer. Räta sedan på ryggen och repetera.

Jag siktar på 90 grader, men det är klurigt alltså! Så mycket bålkontroll. Samtidigt tar det fint i länden och stramar lätt i baksida lår – en toppenövning.

Clara har också goda råd för alternativ, kika där! Filmen ovan är stulen från hennes inlägg. Och den är utmärkt.

7 reaktioner på ”Dagens stångtips: goodmornings

  1. Jag har ju smyghittat tillbaka till gymmet. Skriver små program till mig själv. Lite sådär. Inser att jag tycker det är rätt kul ändå. Att både känna sig stark och rörlig. Men. Det finns otroligt mycket information att hämta och inspiration. Var börjar man?? Vad är liksom steg 1 på gymmet? Och sen nästa… osv

    Ps. Bra att du fick svar från Jakob. Sen blir jag snurrig. Ja, visst, vi måste fundera vilka ord vi lägger i våra munnar. Men kanske framför allt fundera över våra intentioner med varför vi säger vad vi säger. För det är så lätt att missförstå. Och då är det bra att veta hur motiven ser ut. Skitsvårt. Jag skämtar säkert utifrån en massa normer och andra knasigheter.

    Gilla

    1. Jag skämtar också om normer, fast då i mindre grupper där jag är säker på att bli förstådd. Men ja, det är klurigt! Lätt att förenkla…

      Vad är steg ett på gymmet, vilken rolig fråga att få! Älsk på att fundera på sånt. Och det beror ju på! Vad gillar du att göra? Vill du uppnå nåt särskilt? Hur ofta vill du vara där?

      Gilla

Säg nåt!

