Naturligtvis!

jeann aullén, #bravalnyavanorSista veckan i #Bravalnyavanor! Temat är Eau naturell, baby, vilket passar mig som handen i handsken. Tänker med ett leende tillbaka på utmaningen jag gjorde hösten 2012, att bara äta naturlig mat under fyra veckor. Det kändes verkligen som en utmaning. I dag är det vardag och inget jag överhuvudtaget tänker på. Jag äter ren mat.  Fattar knappt hur det gick till innan. Vad åt jag? Mystiskt. (Därtill kan förstås tilläggas att jag äter skräp också, men inte till vardags. Mer om detta senare.)

Som vuxen har jag ägnat få måltider åt halvfabrikat, utöver typ Findus frysta fiskgratänger som jag ”unnade mig” riktigt glada dagar som student. Som barn däremot: oj, oj, oj. Jag trodde att typ all mat kom som pulver eller i plast. Det är sant. Säkert för… miljoners miljoner barn utöver mig.

I alla fall: jag kommer att återkomma till ämnet naturligt käk om och om igen inom en snar framtid. Göra skiftet lika enkelt för dig som det var för mig.

Till att börja med kan du läsa om hur jag tänker för att få en bra, ren och god lunch varje dag.

Och berätta om vad uttrycket naturlig mat betyder för dig?

7 reaktioner på ”Naturligtvis!

  1. Jag tycker ibland att folk är lite väl kategoriska då det gäller ”naturlig mat”. Ska man hårddra det så borde man ju fånga sin fisk själv, föda upp sina djur (och slakta dem) själv (om man nu vill ha kött), odla sina egna grönsaker o.s.v. om man ska vara riktigt säker på att man äter absolut naturlig mat. För mig innebär dock naturlig mat att jag gör maten ganska långt från grunden. Visst köper jag lax i färdiga bitar (ibland t.o.m. fryst) och ibland också frysta grönsaker, men det mesta gör jag själv. Jag gör min egen falafel, min egen klyftpotatis, mitt eget batat/morotsmos, min egen pizza … Det är naturligt för mig. Men helt utan undantag är det inte … och tyvärr gör jag inte mitt eget godis (eller typ väldigt sällan).

    Gilla

      1. Ingen aning, men jag har i flera bloggar läst hur bloggarna poängterat att de inte äter något halvfabrikat och där också inkluderat frysta grönsaker. Något om att näringsämnena försvinner då de fryses ner, men det borde inte gälla om man fryser ner dem färska. Nå, det är just i sådana fall, då det går till överdrift och blir uteslutande och inte tillåtande (som du var inne på i ett par andra inlägg), som jag tycker det går för långt.

        Gilla

    1. Ser fram emot mer inspiration på området! Har egentligen aldrig gillat halvfabrikat, men när planeringen sviktar så blir det många luncher ute och det är inte alltid det finns ställen med själ i krokarna, där man kan vara säker på att maten är bra. Tänk om någon kunde se till att det fanns bra val i alla kiosker när man reser tex…

      Gilla

      1. Ja, verkligen! Förut gillade jag verkligen inte att äta lunch ute, allt var så slabbigt och oljigt. Men så flyttade jobbet till Kungsholmen och vips, så många bra alternativ att jag har börjat gilla det massor. Hoppas att fler delar av stan kan följa efter!

        Gilla

Säg nåt!

