Spränger mina lungor

 

spränger mina lungor som jag sitter på en bomb/som jag springer, brinner inne eller drunknar vilket som/andningen oregelbunden kan nog bli min sista dag/kippar efter luften hjärtat slår ett extra slag/känns som, nitroglycerin, för mycket nikotin

Soundtrack of my löprunda. Movits! Nitroglycerin. Kändes ungefär så. Som nitroglycerin. Att börja springa igen efter luftrörsknas. Sex kilometer av obehag. Haha!

Jag har ett vårrus framför mig och jag ska göra det med Team Stockholm igen. Det blir första gången som jag verkligen tränar inför ett femkilometerslopp. För det har jag bestämt att jag ska. Trots att jag är helt klar över att jag passar mycket bättre att springa långt och långsamt än kort och fort. Springa fort är ju jobbigt liksom!

Tack vare 27 år i löparbranschen vet jag dock att det kommer att gå lättare än i dag. Jag vill verkligen göra mig en bättre tid över förra årets 26.

Vad föredrar du – långt och långsamt eller kort och fort?

20 reaktioner på ”Spränger mina lungor

  1. Varken eller egentligen! ;) Men jag var grym på sprint när jag var barn. Vann faktiskt skol-dm på 60 m i sexan.

    5 km är en jobbig distans för jag har verkligen inte sånt tempo, och riktigt långt är jobbigt, sliter på kroppen och gör ont. Jag har sprungit en halvmara en gång och det var tufft och jag kände mig väldigt sliten efteråt. Och när jag har försökt träna mer koncentrerat, inriktat på att antingen orka längre, eller få upp farten, då har jag blivit skadad.. Så jag håller mig till lite mittemellan, i medeltempo. ;)

    Gilla

    1. Och Timbuktus Spring är en helt grym låt, fast jag har inte sprungit till den än utan bara kört den på cykelpass vilket den oxå passar perfekt till. Ska lyssna på dina andra tips och se om även det kan vara potentiella cyklingslåtar – som instruktör behöver man ständigt nya låtar i bra tempo och med rätt känsla och energi.

      Gilla

  2. Hua ja. Jag undrar hur mitt första pass ska gå. För nu känner jag mig bättre :) Det där med lakritsfestival hade varit något för mig. Om det är något jag gillar i godisväg så är det lakrits. Nu suktar jag mest efter lite te och sömn. Hade lätt kunnat lägga mig vid niosnåret.

    Gilla

  3. Jag föredrar både och, bara jag slipper känslan av ”för mycket nikotin” (vet inte exakt hur det känns eftersom jag varit nikotinfri i snart 26 år, men jag kan föreställa mig). Måste nog lyssna på låten, verkar vara precis så som det känns för mig också.

    Gilla

  4. En annan bra låt att springa till är Timbuktus nya ”spring”. Ganska så ”argt” sound eller vad man ska kalla det men också bra när man ska pressa sig. Lyssna på den och tänk på världens orättvisor så får man fart i benen! ;)

    Jag föredrar långt och långsamt alla gånger. Håller med Lina, sprint sträckor får jag också ont i magen av. Jag tycker dessutom att det är mycket lättare att springa kuperat, både upp och nerför än på platten. Jag tycker mycket mer om den andfåddheten en får när det går uppför än när en springer fort på flacken. Kommer antagligen upp ungefär samma puls men ändå tycker jag att uppförs-pulsen är behagligare. Någon som vet varför det kan vara så?

    Hoppas du får vara frisk i fortsättningen och kan träna på som du vill. Kommer gå jättebra i vårruset för dig! Hejaheja! #teamJeanna :)

    Gilla

  5. Långt och långsamt. Definitivt. Kan fortfarande få ångest när jag tänker på 60-metersloppen på skolan. Eller stafetterna. Hugaligen.

    Gilla

Säg nåt!

