Reparera mera

vinoVitt skilda gåro åsikterna runt den heliga hvilan.

Aktiv, slappish, skönt, rastlöst.

Det är skönt med vilodag tycker jag. Efter ett par hårda pass liksom krävs det. Kroppen vill det. Jag blir inte rastlös, jag gör annat. Som i dag, jobbar till 19, äter en kall (men utbota god!) hamburgare och häller upp en glas vin…

Väskan är packad, i morgon blir det marklyft. Men först: reparation.

Njuter du av dina vilodagar?

18 reaktioner på ”Reparera mera

  1. Jag ser också fram emot att läsa om genustänket hos grabbmaffian. Alltid lika intressant att läsa om det och kul attb det finns fler än jag som ständigt har genusglasögonen på sig.. när man väl har börjat tänka i de banorna är det svårt att komma ifrån det. Kan numera inte titta på Vänner utan att feministen inom mig brusar upp. ;) Apropå vilodagar så ligger jag hemma och är sjuk, tur då att din blogg finns så jag kan läsa igenom arkivet och ta del av dina smarta tankar! :)

    Gilla

  2. +1 på Anna i A-sund kommentar om grabbmaffian. Ska bli intressant! Vilodagar, eller snarare ”vilodagar” har jag haft mest hela hösten, vintern och nu vårvintern. Ca uruselt immunförsvar + helgalnatider i skolan = ständigt för krasslig för att träna = gör ingenting. Nu är jag i slutklämmen på min uppsats (och skriver då här istället för på den…) och jag hoppas att när den är klar kommer lite energi komma tillbaka. Igår gick jag på yoga, och hjälp vad svag jag kände mig. Men idag känns det lite i kroppen att den fick röra lite på sig, sjönt!

    Gilla

  3. älskar inplanerade vilodagar, som ofta infaller på en onsdag. Inget pass som funkar för mig på gerdahallen eller på hotyoga studion. Och lämnar och hämtar barn på skola. Drar på extra ögonskugga och slipper släpa träningsväska, yogamatta etc. Fast nu ska de börja med ett crossfit inspirerat pass på onsdagarna så humhum… Aktiv vila på helgen? Svårt att ha en o-aktiv vila när man är småbarnsförälder….

    Gilla

  4. Ooooh ja!! Dom är som sagt minst lika viktiga! Men såklart mest när dom är ”självvalda”, och inte beror på sjukdom eller liknande… Och jag njuter också gärna av ett glas vin dessa dagar :-)

    Ha en fin dag!

    Gilla

  5. Just nu? Not. För det är ”vilodagar” hela tiden pga förkylningar och skit. Så hela den här vintern har liksom varit totalt upphackad och jag är på exakt samma ställe styrke- och uthållighets- (och utseende-)mässigt som för två år sen. Vet inte om jag ska vara ilsk över noll progress (för let´s be honest, någon slags progress vill vi väl ha? Även om det inte är sexpack på magen utan att kunna springa 5 km utan att dö) eller om jag ska vara tacksam över att jag åtminstone håller i, någorlunda, med kost och träning trots att jag lever med två smittbärande skitongar, vidbrändhetstendenser, depphjärna, chipsoholism och what have you. Jag röstar på det sistnämnda… Heja mig!

    Och i vanliga fall njuter jag av vilodagar, särskilt när kroppen känns genomarbetad (=gör ont :-))

    Gilla

  6. Jag är nog lite rastlös ändå, på det de där vilodagarna. Men jag tänker att det kan vara bra att omfamna vilan lite mer. Jag tycker vila är ett bra påfund. Så pass att jag startade #lagomupproret på twitter, lite för att jag tycker att vi stressar och pressar på för mycket. Just nu, när jag är sjuk, är längtan efter träning STOR! :)

    Gilla

  7. Idag njuter jag av mina planerade vilodagar! Förr var det mer ett ont måste (why?). Skönt att jag blivit äldre och klokare i den aspekten.
    Nu kan jag istället se det som tid för sovmorgon och annat kul man kan syssla med. Jag använder tiden och får samtidigt en chans att se framemot nästa pass (som jag kommer till utvilad och stark). Heja vilodagarna!

    Gilla

  8. Ja, det gör jag när det är en planerad vilodag. Kan dock inte riktigt njuta när det är ofrivilligt, som nu när jag hostar värre än på länge och såklart inte ska träna, men sååå gärna vill.

    Gilla

  9. Jag njuter absolut av mina vilodagar. Jag känner liksom, som du skriver, att kroppen behöver dem, den verkligen signalerar det. Sen kan jag iof bli sugen på att springa iaf, men nej, kroppen får som den vill (oftast) :-)

    Gilla

  10. Jag har också haft vilodag idag, körde ett tufft benpass igår plus intervaller på crosstrainern så det var välbehövligt! Hade tänkt att åtminstone gå en promenad idag men det blev inte av, gjort lite ärenden på stan och en del vardagssysslor men framförallt tagit det lugnt. Kanske lite väl lugnt känns det som, men imorgon blir det annat! Cardio och magträning på gymmet, supertaggad som vanligt efter en vilodag :)

    Gilla

Säg nåt!

