Det är inte kärlek. Det är kramp.

20140318-111413.jpgViktig fråga till allmänheten! Eller nja, till er, mina träningsgenier.

Under mina tre senaste knäböjspass har ovan härliga quadriceps blivit attackerade av intensiv, besinningslös KRAMP. Hejt it!

Låren blir som två stenhårda stockar och jag tappar kontrollen i böjen. Får sänka vikterna och gå mindre djupt.

Det är trist. Och gör ont! Framsida lår är STORA muskler! Släpper först efter dusch typ. Vad ska jag göra?!

16 reaktioner på ”Det är inte kärlek. Det är kramp.

  1. Jag är krampens okrönta drottning typ. När jag var 8-10 års åldern kunde jag vakna mitt i natten av kramp och av mina egna skrik. Otroligt obehaligt. Ofta fötterna eller vaderna, men ibland även underarmar, mage/rygg och lår. Ofantligt obehagligt, framförallt när man varken kan slappna av eller spänna sig utan att det blir värre.

    Ser på kommentarer ovan att du inte tror att det har med vätskan att göra. Min styrkelyftarbror säger att man ska dricka väldigt mycket mer (vatten. tro inget annat nu) än man tror när man lyfter tungt. Men annat kan väl vara att man inte är uppvärmd nu eller att muskelrna kompenserar pga att man inte riktigt kommer åt rätt muskler och det blir alltför tungt. Aja. Lycka till. Hoppas du slipper det i framtiden. Det suger ju, rent ut sagt, med kramp.

    Gilla

  2. Åh, jag vet vad det här är – eller typ – måste leta bak i mailen, förhoppningsvis hittar jag det – ställde frågan till min fysio när jag tränade med löpcoach ( som forskar på gih) vad den där krampen är osm kommer plötsligt och gör det omöjligt att fortsätta är – som kommer enstaka gånger – tror han hade svar… återkommer i frågan!!!

    Gilla

  3. Jadu, det där med rumpan. Ibland får jag ett ryck och tänker att de där 8 timmarna jag sitter framför datorn på jobbet borde kunna utnyttjas bättre. T ex skulle jag kunna lägga in ett alarm varannan timme, typ, i Outlook och när det plingar till resa mig upp (alt. höja mitt sänkbara skrivbord……) och spänna rumpan ett tag. Fatta hur många spänn det skulle kunna bli på en dag!

    Gilla

  4. EXAKT samma (höll på) att hända mig i fredags. Så himla nära att få typ en sendragsattack i bägge framsida lår samtidigt, alltså tänk synen om jag hade ramlat ihop där haha, direkt efter ett tungt set knäböj. Hann liksom börja tänja ut innan det fick fäste men ruggigt obehagligt. Hemsnickrad teori: låg i vätskebalansen plus tung träningsvecka. Kan mycket väl inte stämma alls iofs..

    Gilla

  5. har du druckit ordentligt innan passet? För lite vätska i kroppen kan göra att man krampar (brukar hända mig). Magnesiumtillskott kan också vara bra (har jag för mig, men där är du nog experten)

    Gilla

  6. Ledsen att påminna om den där tråkiga tröttmössan där bak men….rumpa rumpa rumpa! ;) aktivera gluttarna (och hamstrings) med specifika övningar, lätt vikt/kroppsvikt, och stretcha quadriceps och psoas ordentligt innan. Annars kan jag ju komma och sätta lite nålar i gluttarna och koppla på ström, under själva träningstillfället alltså. Chock-kicka igång dom :)

    Gilla

  7. Foam rolla!
    Mina ben är lite samma, tränar jag mycket blir dom stela och jävliga och till slut får jag lite känningar i knäna. Att rulla hjälper mig, eller i alla fall lägga tryck på muskeln och ”jobba genom” den. Att rulla är kanske inte lösningen på alla problem, men värt att testa i alla fall :)

    Gilla

Säg nåt!

