Bra alternativ till mejerier

Den här veckan har vi fokus på alternativ till mejerier i #Bravalnyavanor. Kul tycker jag, som ser framför mig mycket ny, intressant inspiration. Blir lite till mig bara av att höra Vevve nämna nötmjölk, cashewyoghurt och havreost – lockande alternativ som dessutom görs hemma, själv, hurra! Du är väl en av de över 300 sköna som är med i FB-gruppen?

Min egen konsumtion av mejerier går i perioder och det intressanta är att det ena ofta ger det andra. Det vill säga, köper jag ett paket turkisk yoghurt äter jag snart keso, kvarg och olika ostar också. Och krejvar varm mjölk på kvällen. Allt samtidigt. Det är intressant.

Jag gillar mejerier, både till smak och innehåll. Proteinet är fullvärdigt och det är ofta späckat med andra nyttigheter. Men det är många av alternativen också. Många är känsliga mot laktos, det är känt, och själv märker jag i perioder att brallorna blir trånga efter en extra stor cappuccino. Det betyder inte att mjölk är djävulen, men det betyder att jag har passerat en gräns. Allt men inte alltid.

Därför har jag redan gjort en egen rensning och det enda jag äter regelbundet just nu är den smidiga melliskeson. Så – om någon av er har ett bra alternativ till den typen av mellisingrediens, alltså mättande, proteinrikt och smidigt – hojta. Jag är så peppad på att tänka till runt det!

Och – lika viktigt som alltid – som ni vet handlar #Bravalnyavanor om att testa nya grejer, inte utesluta och anstränga sig för att bli anti något annat.

Förutom de fina tjejerna i bloggcrewet vill jag tipsa om Cecilia Folkesson som har massa rolig inspo när det gäller recept och tänkt utan mejerier.

Nedan kan ni se mig göra egen mandel- och kokosmjölk. Det är superlätt!

2 reaktioner på ”Bra alternativ till mejerier

  1. Alltså på ett sätt förstår jag poängen men när jag själv tänkte på att för egen del byta ut mejeri mot annat så föll jag på ”vad är syftet?”.
    För jag förstår liksom inte vad syftet är. Skulle vara (för mig – som inte har några problem med laktos eller något sådant).
    Kan du förklara?

    Kul att se dig live i helgen, och hoppas du hörde min väsande presentation. (Fasen inte värdigt att försöka sig på att hälsa en minut efter jorden killer-pass).

    Gilla

    1. Syftet bestämmer du! och har du inget, nä, då har du inget. Det finns inget gemensamt syfte, utöver att hitta sätt och skäl att pröva nya saker som en kanske inte hade gjort annars. Jättekul att se dig också, om än hastigt! :)

      Gilla

Säg nåt!

