Vackert, tätt och BPA-fritt

20140217-103903.jpgDSCN1390Jag har ingen superspejsad mellis packad i dag heller – jag äter inte särskilt superspejsat. Översta bilden är chiagröt från en morgon för ett tag sen. Den nedre är dagens keso, blåbär, havregurt och Bara bär. Dagens tips handlar istället om att förvara mellisen i glasburk. Det är vackrare, tätare och garanterat BPA-fritt.

Jag blir glad av att äta ur mina glasburkar! Det här var en gång en nötsmörsburk och en syltburk. Diska ur och känn dig miljösmart och giftfri!

9 reaktioner på ”Vackert, tätt och BPA-fritt

  1. Glasburkar (utan lock) funkar fint att sterilisera i ugnen – det kanske hjälper mot lukten? Jag vet inte om det går att slänga in brukar och flaskor i redan varm ugn så jag lägger mina i kall ugn, sätter på 150 grader och lämnar där ett tag. Sen får de ligga kvar lite så de svalnar.

    Det är gött att inte behöva fundera på vad som växer i flaskan jag har vatten i varje dag.

    Gilla

  2. Jag kör alltid ättika i burkar och lick för att få bort lukter, funkar bra i matlådan av plast också! Typ ättika vatten 50/50 och låt stå nån timme!

    Ska också försöka bli mindre plastberoende!

    Gilla

  3. Gillar också återanvända glasburkar. Sen slänger jag dem i glasåtervinningen på jobbet. Det kommer alltid nya… Hemma förvarar vi de mesta resterna i glasburkar i kylen. Lunchlådorna är dock tyvärr fortf oftast plast. Ska jobba på det.

    Gilla

  4. Jag har också börjat spara mina glasburkar som annars åker till återvinningen. Så bra för overnight-oat eller att spara hemmagjorda juicer för senare bruk…. istället för plastprodukter. man känner sig faktiskt mindre giftig. =)

    Gilla

  5. Ja, glasburkar är fint och praktiskt! Det enda jag funderar på är om det finns något bra sätt att få bort lukt och smak ur burken? Jag har en så perfekt burk men den har innehållit pesto och luktar därför pesto. Husmorstips någon? :-)

    Gilla

    1. Lägg lite kaffepulver, dvs malda bönor, i burken med stängt lock ett tag. Förvara sedan burk och lock isär, så ska du se att lukten försvinner!

      Gilla

Säg nåt!

