Mellanmålsvecka i #Bravalnyavanor

DSCN1353Äntligen mellanmålsvecka i #Bravalnyavanor! Det här har jag sett fram emot. Jag älskar mellanmål. Både mina egna kombos som jag redan nu varvar mellan och tanken på att hitta massa nya idéer med hjälp av er. Dessutom: Jag älskar att planera. Yi-ho!

Tanken med den här veckan är att minimera risken att falla dit på att köpa och äta oönskade mellanmål när blodsockret dippar. Alla är inte mellanmålsfrälsta, men min tes är att de flesta mår bra av åtminstone ett per dag. Själv stoppar jag in ett mindre mål mellan lunch och middag, för att hålla energin uppe på jobbet och slippa komma hem och känna mig som en urvriden trasa. På så vis tror jag också att jag minimerar risken att kasta i mig middagen – eller att vilja proppa i mig en påse godis på vägen hem. För mig hänger sötsug ofta ihop med att jag har ätit för lite under dagen.

Förra veckan var ledorden citronvattenyoga och grön drink. Den här veckan fokuserar vi på planering och förberedelse. Vad behöver du blötlägga, köpa in, paketera eller tillaga kvällen innan för att ge dig själv bästa förutsättningarna att lyckas? Vilka är dina bästa tips på smidiga mellanmål? Har du några smaskiga recept som du vill dela med dig av?

Du som deltagare, gå gärna med i FB-gruppen om du inte gjort det, där kan du tipsa om din blogg eller någon annans om du hittat något inspirerande. Du kan ställa frågor och få pepp om du känner dig vilsen. Om du är en flitig IG-användare, dela gärna med dig av bilder och tankar med #bravalnyavanor. Om du också råkar vara en bloggare får du gärna länka till det här eller någon av de andra utmanarbloggarna så vi ser ditt inlägg och kan tipsa vidare. Kom ihåg att sprida länkkärlek om du hittar något som du går igång på, sannolikheten är hög att du lyfter någon annans dag med den länken.

Titta gärna in och säg hej till de andra starka kvinnorna som är med och sprider ett sunt sätt att leka med maten:

Vevve

Malin Nylén

Älskar, älskar inte

Live it, Love it

Ekostil.se

En träningsblogg och lite till

Elin Wennman

Härliga Var Dag

Oslagbar hälsa

Malins Blogg

PT Camilla

8 reaktioner på ”Mellanmålsvecka i #Bravalnyavanor

  1. Nu verkar jag säkert jätte störig, men varför skriver du STARKA kvinnor? Förstår ju såklart vad du menar men skulle man skriva så om män? Att lägga till starka innan belyser ju att den bilden vi har att kvinnor inte kan vara starka. På samma sätt som man kan säga mjuka killar. Killar är ju inte mjuka naturligt utan då är det ett undantag. Hoppas du förstår hur jag menar och inte tar illa upp.

    Tror att jag kanske projicerar min upprördhet mot dig. Såg precis Mia på Grötö där hon hela tiden påtalade vad som var manligt och kvinnligt. Plus att det har gått ännu en dag i patriarkatet och vem blir inte upprörd i största allmänhet av det.. ;)

    Kram på dig, hoppas du får en superbra vecka! :D

    Gilla

    1. Fick direkt dåligt samvete över min kritik.. Jag vet ju om att du har ”rätt” åsikter och du har säkert en bra anledning till att du skrev så. Plus att det ju bara var ett litet ord i ett i övrigt härligt inlägg som ju handlade om något helt annat. men som sagt, hänvisar till min upprördhet. Och att det är lätt att på kvällen skriva först och tänka sen… ;)

      Ha en fin kväll!

      Gilla

    2. Jag vet faktiskt inte, det är Vevve som har skrivit (slutet av) texten och jag tänkte inte på det när jag läste den. Men… även om jag hör vad du säger tycker jag kanske inte att det känns som en jättegrej. Det är en bunt starka tjejer, både fysiskt och psykiskt. Tycker nog att det kan understrykas utan att det blir en genusgrej. Däremot tycker jag inte att det bör överanvändas, då blir det bara fånigt.

      Gilla

      1. Tack för svaret, såg när jag klickade vidare att var med samma stycke på andra bloggar och förstod att det inte var du som skrivit det. :) Och det är nog som du säger, det är ju inte direkt den viktigaste genusfrågan. Löneskillnader våld mot kvinnor m.m är ju aningen viktigare.. ;)

        Gilla

Säg nåt!

