Kokosgranola med dadlar

DSCN1337Lagom till #bravalnyavanor, där vi den här veckan fokuserar på gröna drinkar och gröt till frukost, vill jag inte ha någon av dem. Så typiskt mig! Min hjärna är liksom fast besluten att alltid hålla på och trilskas och vara tvärtemot. Utmaningsfobi kallas det visst.

Just nu är jag således endast intresserad av yoghurt och granola, yoghurt och granola. Helst inte bara till frukost. Helst jämt. Så gott.

I dag var därför granolan slut… Hick. Men! Det fanns råd. Jag kunde slänga ihop en ny. Som blev så göttig att jag givetvis vill dela.

Kokosgranola med dadlar (det är dadlarna som är the shit!)

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda samman detta:

  • 2 dl havrekärnor
  • 2 dl havregryn
  • 1 dl solrosfrön
  • 2 dl hasselnötter (hacka i stora bitar om du vill)
  • En näve (kanske 5-6) hackade dadlar
  • En stor klick kokosfett
  • 1-2 msk honung (uteslut om du ej är sötgris, blir rätt sött med dadlarna ändå) (jag är 107 procent sötgris)
  • 0,5 dl vatten

Rosta i cirka 15 minuter. Ta ut och rör om. Höj ugnen till 175 grader och skjutsa in på ytterligare 5-10 minuter, tills granolan har fått färg och är torr.

Blanda i kokoschips och ääääät.

Ps, allt är givetvis eko och jag rekommenderar dig att tänka likadant. Möms.

11 reaktioner på ”Kokosgranola med dadlar

  1. Låter gott:-) Älskar egen granola/musli (& en av kidsen äter det som godis) Körde du med dadlarna oxå i ugnen? Gjorde chokladbollar på dadlar igår, toppen ju ;-)

    Gilla

  2. Låter underbart! Är så avis på alla som kan äta yoghurt, kvarg, keso eller kokosvariant på yoghurt. Min mage gillar inte nåt av det. Gör sannerligen frukosten tråkig :(

    Gilla

  3. Det gröna drinkandet har gått lite upp och ner. Sen vet jag inte hur jag ska göra med räkorna som du skrev om här nedan. Sjuttsingen, jag är räkoman! Sen var det ju så att jag har några dadlar liggandes, och frågan är om det är granola som blir mitt kall. Eller något annat till mellanmål. Time will tell. Dadlarna måste jag göra något mer, innan de blir alldeles gamla och hårda.

    Gilla

  4. Men åh! Jag har ju sneglat på den här sorten hos dig någon annan gång har jag för mig, men inte riktigt kommit till skott. Jag sätter på ugnen bums :) Fast jag har inga dadlar hemma, de bakade jag upp häromdagen. Jag kör utan den här gången och hoppas att det blir göttigt ändå :) TACK fina!

    Gilla

Säg nåt!

