Låter räkan vara i fred

DSCN1309Många av er verkar vara som jag – ni tappar inte aptiten i första taget. Vad jag däremot kan tappa är lusten att äta varm mat. I dag gjorde jag därför en en egen variant av avokadosallad från stället runt hörnet. Rökt skinka, mycket avokado, perfekt kokt ägg. Och koriander. Mmm.

Egentligen ska det vara räkor till (älskar såna konstiga kombos!), men efter WWF:s senaste fiskguide avstår jag. Jag vet för lite om vilka räkor som faktiskt kan vara okej. Och jag chansar inte. Hjärtat säger mig att räkfisket som det utförs just nu överlag är ohållbart. Och som konsument väljer jag att inte bidra till det.

Har för övrigt helt slutat längta till gymmet och tänker istället mycket mer på allt jag missar på jobbet. Putin sätter visst hela världen i arbete just nu…

Hur är det där ute i verkligheten? Lever du lite åt mig?

12 reaktioner på ”Låter räkan vara i fred

  1. Jag gillar inte räkor (eller skaldjur överlag) så just den biten har jag väldigt lätt att avstå från :)

    Jag har dock inte rört mig i den riktiga världen idag utan försökt vila och få i mig mat eftersom nån typ av magsjuka slog till natten mot måndag och drog med sig hög feber igår. Men hopp om liv nu! Speciellt eftersom träningsvärken i benen från passet i fredags (!) börjar ge med sig en aning. Det var ingen bra kombo med magsjuka kan jag säga :P

    Gilla

  2. Räkorna är faktiskt något jag har börjat avstå. Egentligen har jag nog inte reflekterat över särskilt att jag valt bort det, det har nog bara blivit en omedveten handling för att jag på något sätt inte heller vill stå bakom det där räkfisket. Det händer att jag köper räkor, det är ju väldans gott, men det har blivit mycket mer sällan.

    Jag lever idag. Först på gymmet i ett riktigt fint pass för bröst och rygg. Sedan i en hektisk arbetsdag och nu genom att läsa i kapp bloggar och ta mig an den däriga rättningshögen jag ligger efter med. Som alltid. Men en bra dag.

    Gilla

      1. Jag hoppas också att det blir bättre, men som så mycket annat inom livsmedelsindustrin lär ingenting hända förrän majoriteten avstår eller tänker i andra banor. Köper vi billigt och inte bryr oss om framställning kommer heller inte hanteringen av djur/mat förändras. Det är ju vi som avgör hur det ska vara/bli på något sätt. Svårt, men sant.

        Gilla

  3. Jag gör mitt bästa:)
    Äter själv helst varm mat. Så säger min ayurveda. Sallad till lunch isf. Annars mkt comforting Tea just nu. Ingefära! Och träningsvärk! Idag i biceps.

    Gilla

Säg nåt!

