Den vita maten jag växte upp med

IMG_0570Polarkaka. Ost. Mjölk. Yoghurt. Fruktsallad.

Det blir jag sugen på när jag är sjuk. Kolhydrater! tänker kanske du. Växte-upp-med-maten! tänker jag. Det där föräldrarna lade på nån färgglad bricka med ”skojigt” mönster och ställde ned på sängen. Så. Försök att äta lite nu.

Inte för att jag någonsin hade några problem med att äta. För att det ska ske krävs en feber som är jättehög.

Nu vill jag bli långsiktigt frisk, så jag varvar med sådant som är lite mer näringsrikt än fluffig polarkaka. Också. Hemlagad broccolisoppa och smutti. Färsk frukt. Mjölk med lite extra protein. Goda saker som gör gott.

Vad blir du sugen på när du är sjuk? Vad tror du är viktigast för att bli frisk – att bara äta nyttigheter eller att glädja munnen med det du är sugen på?

30 reaktioner på ”Den vita maten jag växte upp med

  1. Jag försöker tänka på vad kroppen behöver för att återhämta sig. Men är jag sugen på choklad, eller bananglass så åker det ner också. Jag har experimenterat i köket och använt mycket mango, ingefära och kokosvatten för att balansera mineralerna vid sjukdom.
    Krya på dig fina!

    Gilla

  2. Tappar alltid smaken när jag är förkyld. Den är borta nästan lika länge som jag är sjuk. Blööh! Så jag äter bara för att jag måste, men blir inte särskilt hungrig.

    MEN en lustig grej måste jag berätta.
    En gång när jag skulle åka upp till mina föräldrar så var jag förkyld men ville ändå ha mitt bilgodis. Vanligt plockgodis med massa konstigheter. Och DET kände jag smaken av! Men inget annat, som lunchen vi åt osv.
    Så himla märkligt. När vi kom fram smakade inte heller middagen något.

    Gilla

    1. Kan dessutom verkligen inte dricka något när jag har ont i halsen. Äta går bra, då känner jag inget när jag sväljer. (Mölade popcorn en gång bara för att slippa ha ont, och det tog lång tid att äta upp).

      Vad konstig jag låter..

      Gilla

  3. Oavsett om du är sjuk eller inte så tror jag kroppen behöver en kombination av allt. Lagom är bäst liksom. När jag är sjuk åker gärna fruktsallad fram, kanske en klick glass till också. Annars vätska, litervis.

    Gilla

  4. Min aptit brukar oftast inte bli sådär jättepåverkad även om jag är sjuk. Därför har jag oftast ingen direkt sjukmat att falla tillbaka på. Har man ont i halsen eller inte orkar tugga är ju dock smoothies, te, soppa och varför inte glass trevliga val att ta till.

    Är man en väldigt tunn människa med lite reserver att ta av kan jag tänka mig att det kan vara viktigt att faktiskt äta precis vad man är sugen på när man är sjuk för att faktiskt få i sig någonting. Förhoppningsvis är man ju inte sjuk merparten av året och då spelar det ju mindre roll vad man äter just då. När det gäller kroppens förmåga att motarbeta sjukdomen tror jag eg att det viktigaste är att man får i sig någon form av näring. ”Superfoods” tror jag varken gör till eller från på riktigt mitt i sjukdomsförloppet. Men var och en blir salig på sin egen sanning :-)

    Gilla

  5. Hej Jeanna!
    Jag blev sjuk igår och jag tror på en kombination av nyttigheter och lite onyttigheter. Nyttigheterna för placebon, det finns ju inte så mycket som vetenskapen säger hjälper men att ändå bomba sig lite med det jag tycker känns bra, får mig att hålla uppe modet lite. Så igår gjorde jag en råsaftschock med chili, ingefära, granatäppe och loads of citrusfrukt. Inte frisk idag men känner mig lite fräschare ;) Jag tror det bästa är att inte stressa upp sig för att man är sjuk, och för mig hjälper det att meditera lite lagom för att komma på bukt med de tankarna. Är en yoganörd, men allt sånt får ju såklart vänta. Lite bra också att få sakna något lite, då betyder det ju att man verkligen är kär i det man gör.

    Krya på oss och ha en fin dag!

    /Hanna

    Gilla

    1. Hej Hanna!

      Nä stress är bajs. Jag brukar palla det rätt bra just när jag är sjuk, ibland är det bra att vara ego sladdisbarn. Jag tycker verkligen att hälsan är viktigare än jobbet och sånt. fast igår fick jag ändå en riktig släng av stress – och verklighetslängtan. Meditation hade säkert motverkat det, men jag medicinerade med Orange is the new black istället… Funkade mycket bra, troligtvis tack vare att jag aldrig kollar på tv ensam annars. Det blev värsta rekreationen. Kram på dig och tack för en fin kommentar.

      Gilla

  6. Har legat utslagen i feber i drygt två dagar nu, har lyckats få i mig ett par glas saft och bravo-juice och ett gäng rutor mjölkchoklad. Men nu känner jag mig på bättringsvägen och kan tänka mig någon frukt, någon vit smörgås och bravo-juice.
    Krya på dig Jeanna!

    Gilla

  7. Min aptit påverkas väldigt sällan när jag är sjuk och jag brukar därför äta som vanligt ungefär. Fast sist jag var konstig i magen (blir aldrig magsjuk, men när hela familjen ligger och kräks kan jag få en liten känning i alla fall…), ville jag bara ha hönökaka med smör och ost samt vitt ris med smör….

    Gilla

  8. Jag blir sugen på citrusfrukter, vindruvor och nyponsoppa. Ofta kanelbullar och wienerbröd också, för det kom mormor förbi med VARJE dag när man hade influensa.

    Gilla

  9. Precis samma sak för mig. Kanske för att jag bara är sjuk 1 gång var 5:e år, jag har liksom inga egna rutiner vid sjukdom, jag kör mammas sjukrepertoar – polarkaka med ost, hallonkräm med mjölk och nyponsoppa. Tur man inte är sjuk så ofta för det är sannerligen inga nyttigheter.

    Gilla

  10. Min mun vill iofs oftast ha nyttigheter men efter tex magsjuka får jag lustiga sug & då tror jag på att ge kroppen det den vill ha! Ser det som ett tecken på att man har brist på något & kroppen säger ifrån! Tack för en bra blogg som jag läser dagligen(men är kass på att kommentera)!

    Gilla

  11. I fredags när jag blev drabbad av en snabb men ack så hemsk ”mag-sjukdom” (typ matförgiftad?) blev jag till sist matad med vit rostad formfranska av killen. Jag har väl typ aldrig ätit något godare (det är ju så klart inte sant, men just då var det allt jag ville ha/kunde äta)! Konstigt det där. Jag skulle väl aldrig någonsin bli sugen på en torr, trist formis med smör annars… När en är riktigt kinkig så säger kroppen till exakt vad den vill ha. Bara å lyssna!
    Växte-upp-med-maten är bra när man är sjuk (som sagt – i kombination med lite mer näringsriktig mat)…

    Gilla

  12. Ofta kalla saker, frukostmat. Och som du säger – bardomsmat! Yoghurt, flingor, tunnbröd och polarkakor. Nyponsoppa (!).
    Fantastisk blogg förresten, är inne och snokar här varje dag utan att lämna avtryck. Dina ord sprider glädje! :) En typiskt bra må-bra-utan-hets-blogg!

    Gilla

    1. Men tack snälla du! Blir sååååå glad. Precis så vill jag uppfattas. Exakt de grejerna jag blir sugen på ju! Fast inte nyponsoppa för det hade jag glömt. Fick ju jämt varm nyponsoppa med glass! åååh. Mums.

      Gilla

  13. Sist jag blev sjuk fick jag ett galet sug efter semlor. Så jag åt en och var nöjd sen. Annars brukar det räcka med lite vatten och något salt, salt blir jag alltid sugen på då jag är lite kinkig.

    Gilla

Säg nåt!

