Nu kör vi! #Bravalnyavanor

grön smoothieWo-ha, hörrni! Redan mars. Mellanmånaden, som vi förgyller ordentligt i år. #Bravalnyavanor! Ni är galet många som är på, både här och i de andra bloggarna. Jag ser så mycket fram emot att få bubbla med er! Det gör vi förstås här, men också i Facebook-gruppen. Senast jag kollade var vi över 100 medlemmar – gå med du också och berätta om dina förhoppningar och förväntningar på den hära marsmånaden.

Lite info:

Den första veckan är temat ny morgonrutin, och självklart ska du hitta den morgonrutin som passar dig bäst. Vi vill dock gärna rekommendera dig att starta dagen med Ett lugnt syfte.

Kvällen innan väljer du ett mindset för dagen. Det kan exempelvis vara tacksamhet. När du sedan vaknar tänker du: Jag är tacksam. Väck kroppen med små rörelser samtidigt som du fokuserar på ditt mindset och sätter intentionen för dagen. Om du känner att du har tid och lust att göra yoga till en del av din morgonrutin kan du ta dig till mattan och börja den aktiva dagen där – med meditation och enkla rotationer eller en mer fysisk yogasevens – du och ditt dagsläge avgör.

Efter rörelse kommer energi, så låt oss fylla på kroppen med ett glas varmt citronvatten. Behåll det enkelt eller ha i en bit ingefära eller två duster cayennepeppar för att starta igång magen. Själv börjar jag helst dagen med det här innan jag gör något annat. När du har tömt glaset är magen redo för mer näring. Gör dig då en delikat grön drink enligt Vevves fina instruktion ovan, eller, om du vill ha något mer matigt, rör till exempel ihop en skål gröt. Själv gillar jag gröt på bovete, quinoa eller chia.

Syftet med #bravalnyavanor är som sagt att våga testa nya saker. Kanske låter denna morgonrutin konstig för den som är ovan. Testa och se hur kroppen reagerar.

Under veckan ska vi också testa alternativa, naturliga sötningsmedel. Det kan vara till frukost, lunch, mellanmål eller middag. Hur mycket sötar du? Med vad? Och varför? Reflektera och berätta gärna i gruppen eller här! Vi som bloggar kommer att tipsa om olika recept där vi har bytt ut det raffinerade sockret mot andra naturliga sötningsmedel. Själv älskar jag honung och kan ha det till nästan… allt.

Om du är en flitig IG-användare, dela gärna med dig av bilder och tankar med #bravalnyavanor. Om du också råkar vara bloggare får du gärna länka till dina inlägg här eller någon av de andra utmanarbloggarna. Då ser vi ditt inlägg och kan tipsa vidare. Kom ihåg att sprida länkkärlek om du hittar något som du går igång på, sannolikheten är hög att du lyfter någon annans dag med den länken.

Tillsammans är vi starka och nu är det dags att bli Wonder woman. Låt mars bli en månad av bra val!

Är du med?

10 reaktioner på ”Nu kör vi! #Bravalnyavanor

  1. Äntligen utmaningsstart! Slog på stort med en bra morgon med vetegrässhot innan ett långt yogapass från yogobe för att starta dagen lugnt och avslappnat. Följt av bananpankaksfrulle och nu ska jag snart ut och springa. Hoppas att du har det härligt på Öland. Kram Ida

    Gilla

  2. Jag är med, rolig (och lite lagom) utmaning.
    Har du förslag på någon typ 5-minuterssekvens som passar fint på morgonen?
    För ligga kvar och ”meditera” mellan två snoozningar är väl inte aktuellt, va?

    Det där med sötningen har jag tänkt på, hade tänkt att det skulle dyka upp typ ”stevia” men jag är glad att det inte skrivits något om det.
    I övrigt, näe vaddå sötar? Vad sötar man? Jag sötar inte. Möjligen kvällssmoothien med honung. Så jag vet inte vad jag ska byta ut eller fokusera på. Förmodligen inget.
    Jag är dock så usel med morgonvanor (fått kämpa länge för att börja äta frukost öht..) så det är en utmaning nog.

    Gilla

  3. Jag är fundersam på att haka på. Men jag är allergisk mot citrusfrukter så de där med citronvatten måste jag nog skippa ;)
    Men gröt borde jag bli bättre på, fastnade i min havre och ägg-gröt så mer inspiration tar jag gärna emot. (du har länkat till bovetegröten även där du skrivit chia, så ny länk på den ;) )

    Gilla

      1. aah, det var jag som inte kan läsa ;)
        jo det såklart, men ibland kan det bli rätt tröttsamt då det är tomat eller citrus i alla recept då det är mycket grönsaker och raw. och ja det är jättegott, jag ”smygäter” ibland, men det funkar inte jämt.

        Gilla

Säg nåt!

