Vikten av att värma upp (gäller även den ivriga!)

Sedan jag hittade stången har min uppvärmning utan stång blivit allt sämre. Inte för att den var så engagerad tidigare – en eller ett par kilometer på valfri konditionsmaskin.

Men nu vågar jag knappt titta åt ett annat håll om ett av de få flaken är upptagna! Måste. Paxa. Snabbt. Värma upp med stången är väl okej..?

Nä. Inte hållbart.

Uppvärmning är superviktigt. Inte minst för att vi bildar ledvätska som blir till smörjmedel i de där lederna som ska belastas hårt. För att musklerna blir varma, mjuka och smidiga. Och för att det är gött att vara svettig!

Just nu: fem minuter på löpbandet. Planen: att göra ett program som lurar mig att uppvärmning är quuuuul.

Hur värmer du upp inför ett gympass?

Annonser

19 reaktioner på ”Vikten av att värma upp (gäller även den ivriga!)

  1. Jag har börjat med dynamisk stretch, o sen värmer jag upp med stången. Löpning osv värme inte upp på rätt sätt har jag lärt mig.
    Men det är mycket uppvärmning, först tom stång o sen jobbar jag upp till arbetsvikt med tre set till.
    (Allt enligt styrkelabbet, kör starting strength.)

    Gilla

  2. Jag försöker inspireras av uppvärmningarna som de har på gruppträningspassen på boxen. Ett typiskt sånt kan bestå av t.ex 3 varv: 30s doubleunders, 30s rodd, 100m löpning. Sen 3 varv av t.ex 2 wallclimbs, 3 pullups, 4 pistols, 5 kb svingar (andra delen av uppvärmingen varierar lite beroende på hur passet ser ut sen)

    Gilla

  3. För mig blir det så gott som alltid löpning eller en stund på cykel.
    På samma sätt är det bra att komma ihåg inför kvalitetspass löpning att börja sakta och låta kroppen vänja sig innan man brassar på.

    Gilla

  4. Värmer alltid upp med rörlighetspass. Med kvastskaft helst. Går igenom alla leder, åt alla håll det går :-). och så lite sköna stora rörelser som diverse lyft och squats med kvastskaftet, kålmask-blir-stoppa-fram-benet-mellan-armarna och annat som jag inte kan förklara… Och sen gör jag mig lite varmare med tex hopprepshopp, ett gäng utfallsgrejer eller om jag ska köra med skivstång – lite frivändningar med bara stången. Mina leder behöver all förberedelse de kan få!

    Gilla

  5. Jag värmer ofta upp ganska grenspecifikt. Först lite allmänt med squats och utfallssteg, sedan rörlighet/stretch av axlar och höfter samt ofta baksida lår, om jag ska köra t.ex. clean eller thrusters. Mjukar upp där det behövs, beroende på vad som står på dagens schema såklart. Ställer mig mycket sällan på ett löpband eller så innan. Works for me.

    Gilla

  6. Jag är dålig på att värma upp, men försöker köra några minuter på löpbandet och kanske några rörlighetsövningar innan jag ger mig på stången. Men som du säger, man måste ju nästan paxa stången för att få ha den ifred, speciellt på mitt gym som inte är så stort och som bara har två stänger.

    Gilla

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s