Dagens middagstips: sötpotatissoppa

DSCN1181På inspiration av Saras pumpasoppa dunkade jag i fredags ihop den här sötpotatisditon. Så sjukt gott!

Jag började med att rosta två skalade och skivade sötpotatisar i ugnen i typ 20 minuter. 175 grader tror jag. Att ugnsrosta är bra för då stannar alla härliga vitaminer kvar, till skillnad från när en kokar. Då urlakas de till viss del och hamnar i vattnet. Bra om en ska använda allt spad till soppan, annars synd.

Sedan mixade jag potatisen med maaaassor av koriander (älskar kori!), färsk ingefära (älsk på det med!), två dl kokosgrädde (Kung Markattas) och lagom mycket vatten (testa dig fram!) i min kära Kitchen aid. Jag kryddade också med Renée Voltaires chili- och citrongräsbuljong.

När konsistensen kändes lagom, dvs lite för lös, kokade jag upp och reducerade soppan, det blev ungefär tre portioner, åt och njööööt. Jag slängde ned några överblivna bitar kyckling direkt i tallriken, passade mycket bra. Till hade jag en macka med kikärtsröra. Den gjorde jag genom att mixa en stor hand kikärter tillsammans med ÄNNU mer koriander. Och vatten. Mums!

7 reaktioner på ”Dagens middagstips: sötpotatissoppa

Säg nåt!

