Nördig träningsplanering för ben

I dag valde jag ut tre övningar som ensamma fick köra slut på rompan och valda delar av benen. Och som de gjorde det! Knäböj först eftersom den är min prio, följt av utfall eftersom det är en bra stödövning och sist benpress i maskin eftersom jag tycker att den tar som attan på rôva.

Funderade på om jag nästa gång ska byta plats på de två senare, efters0m det var lite trist att sätta sig i benpressen och redan vara tämligen mjölkad. Å andra sidan – känns så där att köra utfall som sista övning, eftersom det är en övning som kräver riktigt bra teknik. Börjar knäna falla in på grund av trötta ben stjälper den bara sitt syfte.

Hmm.

Tankar?

22 reaktioner på ”Nördig träningsplanering för ben

  1. Testa att supersetta enbenböj och draken (med stång). Jag har blivit ordinerad enbensövningar pga obalans i styrka mellan höger och vänster säte (Gluteus Medius för att vara exakt) och igår gick jag runt med rejäl träningsvärk i sätet hela dagen.

    Gilla

    1. En sjukt bra present i alla fall! Kanske lite för kostsam för random födelsedag bara, hehe… Men det är värt det! Jobbar inte mer än att jag har lite onlinerådgivning. Skulle verkligen gärna jobba mer med det både irl och på nätet, om bara dagarna vore lite längre :/

      Gilla

  2. Utfall får räcka för min rumpa, finns ingen övning där jag får bättre kontakt… Feel the burn, bokstavligt :) Men skulle jag köra det här upplägget skulle jag också ha benpressen sist! Låter vettigast!

    Gilla

  3. Inga, förutom att jag inte fattar hur man får benpressen att ta ordentligt. Kanske beror på att vi har en ”sittande” på mitt gym. Alltså, man skjuter plattan framåt, itne uppåt. Eller så är det jag som inte får kontakt :-). Åker till gymmet nu och testar lite…

    Gilla

      1. Lattjade runt lite nu (hemma igen :-)) och hittade till slut kontakt… När jag körde med ett ben i taget! Långt ut på sidan av sätet, ena benet på stången i mitten och sedan pressade jag med andra benet. Djupt och koncentrerat på rumpan. Aj!! Lite lättare vikt och fler reps, isolerat liksom. Himla härligt! Och bra, tror jag, för mig nu när jag är lite värkig och instabil och eländig för här får jag ju hjälp med stabiliteten och kan koncentrera mig på muskeln. Kändes som bra köra-slut-på-övning efter diverse squats och marklyft.

        Eller jag vet inte.

        Gilla

      2. Det låter alldeles toppen, Beata. Många tror ju att endast fåfänga får en att träna rumpan, men det är kroppens största muskel (duh! jag vet att du vet det, men massa andra tänker sällan på det tror jag) och aaaaas(s)(!)viktig att träna. Grymt jobbat. Pöss!

        Gilla

      3. Precis, kroppens motor. Och trimmar jag den så går det aaaaas(s!)mycket bättre med allt annat.

        Och så är det kanske kroppens snyggaste muskel också, skadar ju inte att jobba vidare mot bootyliciousville…

        Gilla

Säg nåt!

