Fett fett

DSCN1126Min besatthet av eh, medelhavsyoghurt*, har slagit i taket igen sedan jag var hos mina föräldrar i förra veckan. Lindahls grekiska ekologiska är min favvo, men om du vill ha ett budgetalternativ är Icas matlagningsyoghurt verkligen att rekommendera. Jag gillar också Fage Totals femprocentiga, men den kostar liksom 60 spänn litern – då späder jag hellre själv om jag vill ha mer mängd för mindre fett.

Fett är för övrigt min favvomakro just nu. Krejvar det. Fett och protein. Lustigt, nyss var kolisar nästan allt jag ville ha. Hänger väl ihop med att jag ligger rätt lågt på träning just nu. I vila använder vi fett, ni vet.

*Jag fattar för övrigt inte skillnaden på grekisk och turkisk – båda värmer min karga, nordiska själ.

23 reaktioner på ”Fett fett

      1. ”Tre snabba skillnader:
        Turkisk yoghurt 10%: mild med en behaglig syra. En allroundyoghurt som passar lika bra naturell till färska bär, som till kalla krämiga såser.
        Grekisk yoghurt 10%: frisk, något syrligare än Turkisk yoghurt. Innehåller mer protein vilket ger fastare konsistens. Perfekt i desserter, tzatziki och andra sammanhang där du vill balansera sötma och få en fastare konsistens.
        Rysk yoghurt 17%: lyxigt krämig men med yoghurtens friska syra. Perfekt istället för crème fraiche, grädde och smetana, då den har likvärdiga kokegenskaper men är betydligt magrare. Läs mer om skillnaderna under respektive produkt.”
        http://www.yoghurtskolan.se/se/yoghurtfakta/vanliga-fraagor-om-yoghurt.aspx svaret vi alltid väntat på :)

        Gilla

  1. Älskar också yoghurt men har någon ide om att jag ska dra ned på mjölkprodukter eftersom jag känner att min mage inte är överförjust. Det är bara det att yoghurt är så himla smidigt till frukost ibland, när jag inte hinner eller orkar göra gröt.. Har hört talas om kokosyoghurt och det låter ju: mmmmmmm! Funderar bara på om det går att få tag på här och i så fall om det är svindyrt.

    Gilla

  2. Jag gillar yoghurten också. Men jag kan ibland bli väldigt arg på att inte någon av de mejerier som säljs här i stockholm (som jag hittat!) tillverkas i sverige. Lindahls tillverkas i tyskland, hur svårt kan det vara att göra yoghurt i sverige??

    Gilla

      1. Vi är nog många som är rätt lurade att tro att det är svenskproducerade saker…
        Tilläggas är att varken icas eller coops egna heller är gjorda i sverige. hur svårt kan det vara liksom?

        Gilla

Säg nåt!

