En stark core

20140207-084510.jpg

När resultaten inte kommer som önskat är det nån pusselbit som skevar eller nån länk som felar.

Min ständiga svaghet är coren. För att komma vidare i lyften måste jag utan tvivel stärka den. Ordentligt.

Baksidan har jag allt bättre koll på. Marklyft är grymt för länden! Men magen. Puh. Så många gånger har jag tagit itu med den, lagt in fina övningar och tagit i. Men min teknik har varit dålig och jag har ofta gått ut för hårt. Hoppat över grunden. Och därmed fortsatt vara svagare än jag egentligen behöver vara i andra övningar. Onödigt!

Därför letar jag nu inspiration hos någon som jag vet har koll. Lofsan. Hon hjälper nyblivna morsor att repa muskler som antagit den enorma utmaningen det innebär att bära barn. Snacka om grundbygge! Dessutom har hon själv en korsett av stål.

Från den här helt strålande videobanken plockade jag tuffa övningar i dag. Jag vill också rekommendera Lofsans viktig film om hur coren verkligen funkar. Den typen av kunskap är avgörande för en god funktion!

Nu återstår bara den kluriga frågan – hur ofta träna coren? Alla muskler ska vila 48 timmar mellan passen tycker jag. Det gäller också magen! Därför siktar jag på att köra igenom den 1-2 gånger i veckan – precis som jag gör med alla andra muskler.

Hur tänker du? Behandlar du magen som vilken muskelgrupp som helst, eller lägger du in coreträningen lite när som helst?

Annonser

21 reaktioner på ”En stark core

  1. Jag försöker verkligen träna den här magen..hmmff…plankan osv. Det är bäst för mig när jag kör pass i klass..då har jag inga val än att ge magen tortyr..fan va svårt det är och få till den här magen..aaahhh

    Gilla

  2. Jag tränar oftast coren i slutet av styrkepassen, varann gång mer fokus på framsida och varannan baksidan. Jag gymmar sällan två dagar i rad så coren hinner vila emellan också. Blandar också gärna i mycket funktionella övningar och balansplatta i mina ”vanliga” övningar.

    Nu står jag visserligen utan gymkort och springer, rider, yoga och simmar istället. Ridning är grym coreträning, speciellt barbacka som jag alltid rider!

    Gilla

  3. Jag har det senaste året försummat den lite, men det har alltid varit min favoritträning, tillsammans med ben. Jag körde nog på med lite core varje pass – typ 3 ggr/vecka i snitt. Ibland har jag kört core/abs ett antal dagar i sträck, som utmaning. Men jag har kanske varierat lite mellan core och rygg faktiskt. Tycker det funkade, men jag vet ju inte hur mycket starkare jag hade varit om jag låtit kärnan vila lite mer emellan!

    Gilla

  4. tränar mycket funktionellt: SomaMove, Crossfit inspirerat, TRX och Yoga- så core kommer liksom in i det av sig själv. Upptäckte magmuskler jag inte hade en aning om för ett år sedan (och då körde jag främst styrketräning och yoga). Blandar och ger i nästan alla pass, tränar så pass varierat att jag sällan kör en muskelgrupp i taget. Gillar att träna så jag inte ”bryter” en muskelkedja (yes, stort fan av Linus Johanssons böcker). :-) Älskar styrkelyft, men har svårt för att träna för att bli bra på en specifik sak, funkar inte för mig. Har insett att för att behålla träningsglädjen så ska jag köra väldigt varierat och ffa jobba med hela kroppen varje pass. Sen kanske jag har olika intensitet på passen :-)

    Gilla

  5. Core core core, kärnan i all träning! Har själv alltid haft en för svag core som lett till ett par skador (det är dumt att lyfta för tungt med en svag bål; man är aldrig starkare än sin svagaste länk liksom). Senaste 1,5 året har jag därför jobbat aktivt med att få in bålträningen. Jag har alltid _hatat_ att träna bålen, förmodligen för att jag varit så svag där (det är roligare att göra saker man är bra på, du vet). Jag har fått prioritera: vill jag kunna träna smärtfritt så behöver jag vara stark i bålen. Det har blivit min morot. Sedan jag började med crossfit i höstas har jag inte varit lika nitisk med att planera in coreträning, det blir såpass mycket sådant ändå tack vare alla lyft och andra övningar: nu när bålen är starkare så har den lättare att hänga med och jag har lättare att koppla in den i övningar som gör att den utvecklas. Förr kopplade jag snarare ur den och tappade allt vad stabilitet hette. Så numera tränar jag egentligen aldrig mage rent specifikt, men den kommer in i så mycket annat, och ibland gör vi rena magövningar också förstås. Lång kommentar detta, hoppas du har en bra fredag!

    Gilla

  6. Min core har fått väldigt mycket kärlek nu på sistone efter en jobbig med graviditet med svår foglossning som gjorde att jag tappade allt vad hållning heter. Att jag dessutom har en favoritsida att bära barnen på och har blivit helt ”sned” på grund av detta har gjort att jag nu fått ta hjälp av sjukgymnast för att kunna börja från grunden. Inte jättekul men wow vilken skillnad det gör! Det ser ut som att jag tappat flera kilon när det enda som egentligen har hänt är att jag äntligen klarar av att koppla in coren när jag står upp som vanligt. Tänk att det skulle vara så enkelt att bli av med putmagen 😊

    Gilla

  7. Jag tränar väldigt sällan coren specifikt, men ändå tränar jag den hela tiden. I crossfit är kärnan så jäkla viktig och kopplas in i många (typ alla) övningar, så den träningen kommer liksom av sig själv :)

    Gilla

      1. Håller helt med! Jag har sett många skräckexempel på när folk försöker göra för tunga lyft när de inte är tillräckligt starka i sin core. Den spelar så otroligt mycket mer roll än vad många kanske är medvetna om.

        Gilla

  8. Jag tränar sällan mage på något speciellt sätt utan den blir liksom tränad av allt det andra jag gör. :-) Tränar mycket funktionellt och där är ju core med hela tiden.

    Gilla

  9. Så lustigt att du skriver detta nu, för jag har satt mera krut på core sedan jag började fippla med skivstången. Har ju en bra grund via många års yoga, men dendär reella styrkan behöver jag jobba med. Det är mycket trx och balansboll numera, liiite gäsp ;) är det, men har man bestämt sig så har man! Jag kör i princip ett core-pass i veckan, sådär så jag radar alla möjliga övningar jag hittar på varandra (jag vet, inte särskilt strukturerat och uttänkt, men det har gett resultat så jag fortsätter så tillsvidare). Sen är ju mage/core involverad i det mesta vad gäller styrkelyften och så länge vi inte pratar 100 kg-klassen (för min del) så tänker jag att min grundträning stärker helt bra som det är nu.
    Långt och virrigt :)

    Gilla

  10. Jag blandar och ger. Ibland kör jag core de dagar jag kör cardio. Ibland i mina styrkepass. Jag tränar ju mycket med kettlebells och då får man ju ta i med magen hela tiden ;) Min svaghet är ländryggen och vågar därför inte köra marklyft för tungt. Behöver hjälp med tekniken först med det är en svår tröskel eftersom jag har grym gymskräck. Med rätt teknik tror jag att jag skulle kunna lyfta i närheten av 100 kg utan problem.

    Gilla

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s