Att röra sig till vardags

IMG_0535Tack vare London har jag fixat mitt mål att gå 18 000 steg om dagen i fem dagar i rad. Det är ett högt uppsatt mål och jag når det verkligen inte dagligen. Mitt snitt ligger snarare runt 15 000, vilket också är väldigt bra (tackar till-och-från-jobbet-prommisarna för det). Jag tycker dock att det är roligare att ha ett högt uppsatt mål att sträva efter, än att välja ett som jag vet att jag klarar.

Skälet till att det inspirerar mig trots att jag inte alltid når det är nog att promenader känns rätt lite liv och död. Jag menar, om jag har bestämt mig för att ta 100 kilo i marklyft innan sommaren, ja, då vill jag verkligen klara det. Därför att det är ett mål jag värderar högt. Men det där med steg, det har liksom inget egenvärde för mig. Det är ett bra sätt att komma ut, få frisk luft och att inte sitta stilla för mycket trots att jag jobbar med data (hehe). De dagar jag når målet blir jag glad och stolt.

Att som jag bokföra med armband och app är också ett kul sätt att begrunda livet. Att verkligen notera att vissa perioder är mer stillsamma än andra och fundera på varför. Och vad som får mig att må bra.

Jobbar du mycket med vardagsmotion?

10 reaktioner på ”Att röra sig till vardags

  1. Som jag nog skrivit i nåt mail så är jag numera rätt dålig på vardagsmotion. Kan hinna med en tre kilometers-promenad på lunchen, men mer än så blir det inte. Fast jag tänker att lite åtminstone är mer än inget :) Är fö mycket sugen på att skaffa mig ett armband, jag är ju löjligt förtjust i statistik liksom.

    Gilla

  2. För mig är det viktigt att inte bara röra sig under schemalagd träning (och så är jag en stor förespråkare av frisk luft). Sen jag blev student så går/cyklar jag överallt, tar bussen när det ska storhandlas bara. Är egentligen rätt lat på sånt; har jag bil så kör jag bil. Nu har jag däremot lärt mig älska cykelturen eller promenaden till skolan som jag tyckte var så dryg i början, och har aktivt tänkt flera gånger att jag verkligen ska jobba för att behålla goda vanor när jag är klar (och förmodligen har bil igen, hehe). Kanske inte i lika stor utsträckning som nu, men jag vill ha det i åtanke i alla fall.

    Gilla

  3. Går det att mäta så är det intressant! ;-) Jag har en FitBit Flex, och enligt den har jag gått i snitt 13 200 steg per dag sedan jag började använda den i september. Det kan jag tycka känns helt okej, särskilt med tanke på att jag går rätt lite på helgerna. Efter ett par timmar simning och en långspinning är ju soffan rätt skön :-) Det är lätt att tänka att en inte behöver så mycket vardagsmotion när en tränar mycket, men jag tror det är fel. Att vara igång, få frisk luft och framför allt inte sitta så mycket är riktigt bra för hälsan.

    Gilla

  4. 18000 steg per dag är ju grymt! Jag försöker bli bättre på vardagsmotion, oftast älskar jag spårvagnen mer än mina egna ben när det gäller att ta sig från punkt A till punkt B. Men jag har insett att det oftast inte är så långt som jag tror till Ica/gymmet/avenyn/annan plats, och att en faktiskt kan promenera dit. Så jag jobbar på det ;)

    Gilla

  5. Jag är en periodare gällande vardagsmotion. Just nu är jag i en period där det inte blir mycket alls, vilket känns hemskt iom att jag blir som en slashas. Det kommer från stress, när jag är stressad stryks först och främst vardagsmotionen och sedan även träningen. Och det är ju helt vrickat iom det är från både vardagsmotion och träning jag får energi och lyckas samla ihop eller stoppa undan tankar.

    Gilla

  6. Jag är helt okej på vardagsmotion, men jag har blivit lite sämre sedan jag skaffade körkort. Nu har jag ju ingen egen bil utan lånar mammas när jag behöver, men har jag bil så använder jag hellre den än går/cyklar (lathet kallas det tydligen). Så min tur i oturen är nog att jag inte har en egen bil, då hade jag varit körd! Däremot har jag nära till jobbet så jag kan cykla/gå utan att det tar en evighet och i och med att det kostar 30 kr enkel resa att åka buss så väljer jag för det mesta att gå. Har jag tunga grejer eller om det spöregnar ute kan jag dock ta bussen *skäms*

    Gilla

  7. jag är på tok för dålig på vardagsmotion, får ryck om får igång det men sen kommer de där bekväma vanorna igen. nästa okynnesköp blir troligen just ett up-armband eller möjligen ett nike-fuel… dessa underbara knäppa småprylar man bara måste ha :)

    Gilla

Säg nåt!

