Green goodness for a goddess

pret a manger, grön juiceIgår blev vi äntligen lyckliga ägare av en råsaftcentrifug. Jag har pendlat fram och tillbaka, funderat mycket på om vi verkligen kommer att använda den, men till sist vägde fördelarna över. Som att jag nu kan göra juicer som den ovan alldeles själv! Jag har redan hunnit göra flera stycken. Selleri, päron, spenat, gurka och citron är min nya favoritmix.

Jag hoppas att grönsaker rakt ut i systemet ska bidra till att väcka mig till liv. Så trött just nu! Stupade ned i soffan efter jobbet, men tack vare en tidig middag har energin faktiskt återvänt lite.

Hur mår du?

23 reaktioner på ”Green goodness for a goddess

  1. Men, vad är det som är bättre med en råsaftcentrifug jämfört med att göra smoothies? är det att innehållet blir mer finfördelat i centrifugen, och tas upp av kroppen bättre? Och vad gör man med allt ”skräp”, som jag antar blir kvar i centrifugen?

    Gilla

    1. Det ena är inte bättre än det andra, de har olika fördelar. Juicen är lättare för kroppen att ta upp eftersom den redan är finfördelad. Smoothies är dock också bra ur den synpunkten, eftersom den är mer ”tuggad” än rena grönsaker. I smuttis får du fibrerna också. Om en som jag redan äter mycket grönsaker och frukt till målen kan det vara ett bra sätt att få i sig ännu lite mer utan att magen blir ilsk, som den lätt blir av mycket fibrer.

      Gilla

      1. Tack, då är jag inte fel ute i mina tankar :-) Då fortsätter jag med mina gröna smoothies, jag vill inte ha en till maskin i köket.Och är de, som du skriver, bra på olika sätt, så duger smoothiens fördelar perfekt för mig.

        Tack för både svar och en så himla skön blogg!

        Gilla

  2. Känner igen den där energidippen. Livet suger musten ur en ibland, även då man gör roliga grejer! Jag mår väldans bra, händer mycket i mitt liv just nu (såna där roliga grejer som förmodligen kommer resultera i några energidippar innan de är över ;-)). Kände dock det där första förstadiet till ont i halsen efter träningen idag, så imorn blir det träningsvila och i natt blir det ordentligt med sömn (som sagt, när det är mycket kul är det lätt hänt att sömnen blir lidande, när ska man hinna sova liksom?).

    Hoppas du piggnar till snart! :-)

    Gilla

      1. Jag tror det gav mig en tankeställare om inte annat, typ att det kan vara fint att känna efter och agera efter hur det känns, istället för att alltid bara kötta på ”no matter what”. Men alla prover var fina, så jag får köra iaf. Men tror jag hade nån skit i kroppen som inte riktigt bröt ut. Nu är jag tillbaka på banan vilket som :-)

        Gilla

  3. Jag har fjärilar i magen, har lagt bud på ett stort markområde som är till salu i närhrten av där jag är uppväxt. Har gjort det tillsammans mdd min bror, med förhoppningen om att inom en överskådlig framtid få bo i skogen. Då ska jag bjuda över dig hit!

    Jag gillar min centrifug, öven om den ofta samlar damm, var ganska tidig och önskade mig i julklapp redan för 5 år sedan. Min absoluta favorit är päron, ingefära och lime efter att jag drack en sån underbar kombo i hötorgshallen i höstas!

    Gilla

  4. Åh råsaftcentrifug! Jag går och suktar men är lite för snål. Kör med smoothies sålänge. Läste att man kan pressa smoothien genom en nötmjölkspåse (?) för att få juice men det lät…kladdigt.

    Gilla

  5. Vad kul! Funderar också på en men är rädd att jag blir lite manisk och pressar precis allt som kommer i min väg, typ blomkål och kattmaten…Näe, inte så illa kanske..men blir lätt besatt av nya hushållsapparater..:-)

    Gilla

  6. Jag fick en i julklapp och den har blivit en av mina bästa köksmaskiner. Jag juicar nästan allt och gillar främst syrliga juicer. Supergott! :)
    Så grattis till ett bra köp!

    Gilla

Säg nåt!

