Skänker en tjuga per pass till något bra

20140128-210017.jpg
Just nu läser jag Innan floden tar oss av Helena Thorfinn, på rekommendation av Yogamala-Anna. Den utspelar sig i Bangladesh och är som ett smutsigt finger i ett infekterat sår.

Jag tänker så ofta på hur vi fokuserar på fel grejer, och inte minst jag själv. Det är mönstrade träningstajts och smågodis och kakelprover och bästa superfoodsen och en latte om dan för livskvalitet. Köksmaskiner för sju tusen och skötväskor från Louis Vuitton (fast det var kanske lite 2003..?).

20140128-210023.jpg

Nu funderar jag på vad jag ska hitta på. För att bidra mer. Allra helst i kombo med sånt jag gillar och faktiskt tycker är bra. Träning för välgörenhet är en helt fantastisk grej, men arrangerad sådan kräver djupare plan.

Nä, jag tänker att jag börjar med att själv lägga en summa i en burk för varje träningspass jag genomför under februari. När månaden är slut skänker jag pengarna till något riktigt bra.

Vad tror ni om en tjuga per pass? Det borde i alla fall bli 400-500 spänn, utöver de fasta summor jag redan skänker till diverse via autogiro i dag.

Kopiera och lägg valfri summa per pass om du har lust. Tillsammans kan vi faktiskt göra skillnad. Tro aldrig att lite är det samma som ingenting!

13 reaktioner på ”Skänker en tjuga per pass till något bra

  1. Imorse tog jag bussen istället för bilen. I vanliga fall cyklar jag överallt men jag har hoppat på kryckor senaste året så cykeln får tyvärr stå. Bussen innebär att jag får stressa mer på morgonen men det kan det vara värt för miljöns skull tänkte jag. Jag skulle också vilja göra mer men har tyvärr inte så mycket pengar att undvara, student och sjukskriven är ingen jättebra kombo. Men det måste ju finnas något som inte bygger på pengar? Jag har steg för steg byt ut krämer, städartiklar och liknande mot ekologiska produkter. Har du (eller någon annan läsare) något annat tips? Vi kanske kan tipsa varandra om små steg mot en lite bättre värld? Jag skulle behöva lite inspiration!:-)

    Gilla

    1. Ja oh! Det finns massor med saker en kan göra gratis så klart. Även vad det gäller bistånd. Sänka prylar och kläder och sånt som en inte vill ha, till exmepel. Eller göra arrangemang där det samlas in nödvändigheter. De andra grejerna du nämnder är förstås också toppen, det är bra att vi är allt fler som blir allt räddare om världen. Det gäller bara att hålla det i huvudet typ jämt…

      Gilla

    1. Jo, det är fruktansvärt hur skevt det är på den fronten. Särskilt vad det gäller sex och kvinnors kroppar och tyvärr ser det ju tyvärr fortfarande likadant ut här också när det gäller det. Det gör ont att tänka på.

      Gilla

  2. Vilken bra idé, jag hakar på. Och boken vore nog något för mig att läsa, situationen och utvecklingen i u-länder är så viktig att vi inser och börjar förbättra. Det är inom sådana ämnena jag inriktar min utbildning, det är sånt jag vill jobba med. På något sätt. Får se vad det blir. I julas skänkte jag pengar istället för en del julklappar, tyvärr blev nog inte alla jätteglada över att inte få ett paket men för mig kändes det bättre.

    Gilla

Säg nåt!

