Modig nog att bestämma över min egen tid

IMG_0502Jag vill kasta looooss… och lära mig slååååss*…

När januari är slut ska jag börja jobba mindre. Ja, alltså, på mitt vanliga jobb. Jag ska gå ner i arbetstid för att ägna mig mer åt annat som jag också tycker om.

Det där beslutet var inte lätt att ta. Jag har mumlat om det så länge, vetat att jag vill. Faktiskt vetat att det skulle bli.

Först var jag tvungen att ta mig förbi Den Stora Spärren av Hur Det Borde Va.

Hur jag tycker att det borde va. Hur en borde va. Jag vet inte vem en är. Men jag tycker tydligen att hens val i livet ska påverka mig.

Som jag skrev till en av mina rara kostkunder, som jag har fått en personlig relation till: Jens Lapidus jobbade ju som jurist, hade bebis och skrev Snabba Cash. Men jag tycker inte ens att jag hinner fantisera om framtiden bara för att jag har ett heltidsjobb?

Pft.

Det är så klart fel på mig. Alla andra hinner ju allt och lite till på sina dygn.

Nu får jag väl ändå skärpa mig!

Blir lite bättre.

Mer perfekt.

Och tacksam! Tacksam över att ha ett jobb. Herre gud, hur vågar jag bara försöka roffa åt mig MER än det? När jag redan har sån tur.

Hålla på och ha KUL!

Pft. Igen.

Fast jag vet ju att om alla andra vet jag ingenting. Hur fungerar deras liv? Fungerar deras liv? Visst finns det de som lyckas bolla lönearbete, företag och familj. Det har blivit fint att vara en stadig jonglör.

Men jag är inte det. Jag är en sån som behöver mycket lugn och ro och mycket tid till ingenting.

Så, jag bestämde att nu ska jag få det! För att jag kan. För att jag får och kan. Har privilegier och massa medfödd, levandsmässig tur. Fack normerna, fack den jag trodde att jag borde vilja försöka kunna va.

Nu ska jag ha så galet kul!

Och ni åker med. Om ni vill. Det vet jag med säkerhet!

*oerhörd bit av Martin Stenmarck. Jag ska dock ej raka av mitt hår. Eller bäras ut på bår. Vad jag vet.

39 reaktioner på ”Modig nog att bestämma över min egen tid

  1. SÅåå bra skrivet kära du. Jag går i samma tankar och fajtas mot hen som säger hur saker ska vara, hur det är för ”alla andra” och som säger att jag inte riktigt duger om inte jag gör likadant. korkat men väl inarbetat.

    Gilla

  2. Blir så himla glad av dina rader här ovan.
    Och det där med att alla andra verkar orka, hinna och kunna göra allt… ibland verkar det så, men skrapar man lite på ytan eller plockar av sig de där ögonen som bara ser det ytliga, så inser man fort att det inte är sant. Och så kan man ju ta andra vägen; skita i att glo på de andra och bara fokusera på sig själv ;)
    PÖSS!

    Gilla

  3. Härligt Jeanna! Jag blir väldigt glad när jag läser detta :) Du lyssnar på vad du vill och det är viktigt. Jag tycker att den där bilen av hur alla andra gör eller har det kan dra dit pepparn växer. Du är du och dina behov är viktigast för dig.

    Ps. Jag kommer troligen också att gå ner i tid så småningom. Det är lika spännande som det är oroande. Men det är vad jag vill och jag kommer att se till att det fungerar när jag är redo för att ta steget.

    Gilla

  4. Ekorrhjulet är inte för alla och absolut inte för mig heller. Måste ha tid att tänka. Måste ha mellanrum och paus. Jag tycker du gör rätt som följer ditt hjärta. Jag är övertygad om att det kommer att gå bra. All lycka till!

    Gilla

  5. Gott att höra att fler känner sig vilsna i själen…nä jag är inte skadeglad bara lugn i själen:) Vi ska äta bra, träna bra, jobba mest o hinna mest o gud nåde om du inte har ett aktivt sexliv! Haha… jag åker mer än gärna med dig på denna spännande resa! Kasta loss!

    Gilla

  6. Men DU vad glad jag blir för din skull!! Grattis! Låter mycket spännande, och modigt!, ser fram emot att få följa hur det går och känns framöver. Stort lycka till, kram!

    Gilla

  7. där satte du huvudet på spiken. den där jobbigaste personen i mitt liv är just den där hen. att gå utanför normen är inte jobbigt, det blir jobbigt när man hela tiden påminns om att man tagit klivet och inte följer strömmen. weird.

    Gilla

  8. Jag ler från öra till öra när jag läser det här inlägget. Så himla härligt :) Heja dej!

    Jag tänker på lite samma saker just nu. Vad vill jag med mitt liv? Vad jag INTE vill är att stressa sönder mej igen, stressa sönder mej för att tjäna mycket pengar som jag kan köpa mycket prylar för. Prylar som jag endast kan njuta av de ministunder jag är ledig.
    Jag vill göra det som jag gillar, ha tillräckligt så jag klarar mej men basera min lycka på andra saker än just saker. Lite så :)

    Gilla

Säg nåt!

