Sats bygger crossfitbox i Karlstad

20140121-160624.jpg

Nähä, skivstångstrenden har tydligen inte kommit till Karlstad. Tänkte jag sarkastiskt som bara en hemvändare kan, när jag checkade in på solstadens Sats i morse. Den enda lösa stången som tillhandahölls var givetvis upptagen av de preppade grabbarna i huvtröja och sleeves.

Snart förstod jag att centret bygger om – för att göra plats för roliga grejer som en crossfitbox och PT-yta. Helt säkert mer tung träning åt värmlänningarna!

Crossfiten är verkligen här för att stanna och det bästa är att den funkar som inkörsport till redskap som skivstång och kettlebells. Jag har inget emot att den som vill och behöver besöker maskinparken, men jag vet att de fria redskapen är positiva för allt ifrån helhetsstyrka till koordination, balans och kroppskontroll. Du kan aldrig få en så omfattande genomkörare i maskin som med en olympisk stång.

Fast det där vet du ju redan. Förlåt!

Mitt nästa redskap att lära mig hantera och kontrollera torde bli kettlebellsen, där är jag fortfarande novis. En resa till Betty står på listan!

Vilken ny grej vill du stoppa i kunskapsbanken under 2014?

10 reaktioner på ”Sats bygger crossfitbox i Karlstad

  1. Förstår inte varför det skulle vara smidigt att träna med Sats stänger när de knappt har några som är det detta inlägg går ut på. Varför ha kort på Sats? Går du till KAK så finns det mer än 25 st stänger vad är problemet?

    Gilla

  2. Varför gå till Sats när det finns crossfitboxar eller Karlstads Atletklubb som har friviktsutrustning och ytor för att köra ordentlig träning på.

    Gilla

  3. Snyggt med box och PT-yta! Men ett gym med bara EN skivstång skulle jag knappt ens kalla gym (om det inte var pga ombyggnaden? Men en skivstång tar väl ingen plats tänker jag?)… Kan rekommendera ett besök till Betty, been there done that: har kört hennes grundkurs i KB, hon är sjukt grym! :-) Hoppas Värmland levererade, där har jag däremot aldrig vart…

    Gilla

Säg nåt!

