Stretcha eller inte stretcha?

20140114-085649.jpg

Kall, gla’ tös.

Tänk vilket gymsug några dagar av smärta kan skapa! Är alldeles lycklig efter att verkligen ha fått ta ut mig till max nu när både nacke och knä är i form igen.

All yoga på senaste ger resultat. Raka marklyft som brukar plåga mig rejält gick som en dans med mjuka, glada hamstrings. Handbromsen ur!

Mitt tips till dig i dag är alltså att stretcha. Eller yoga. Gör som du vill. Efter passet eller vid ett annat tillfälle.

Men stretcha aldrig tränande muskler statiskt under passet, då motverkar du syftet med träningen. Varför slaka en lina du vill hålla spänd? Läs intressant text i ämnet här.

6 reaktioner på ”Stretcha eller inte stretcha?

  1. Jag har blivit mkt duktigare på at stretcha, känner att min kropp har blivit mjukare och jag mår bra v det, när yogastudion är klar på gymmet, då ska yoga testas!

    Gilla

  2. Dethär är som mumma för mina öron (och min kropp). Höll på att stretcha ihjäl mej statiskt förut, nu kompletterar jag istället min träning med dynamisk stretch eller rörlighetsträning och yoooooga. Hela jag mår bättre så!

    Gilla

  3. Jätte bra inlägg med matnyttiga tips.
    En fystränare jag känner sa till mig att stretch är totalt onödigt, men det upplever jag som helt fel. Efter långpass känns benen mycket lättare då jag efter att ha låtit dem vila en stund kör långsam och mjuk stretch.

    Gilla

Säg nåt!

