Kraften bakom yoga av Petri Räisänen

DSCN0917För några dagar sedan skrev jag om Ulrica Norbergs Yoga en kvart om dagen. Ni är flera stycken som har köpt den efter det, hurra! Mer yoga åt folket, det tycker jag i både de egna maniska perioderna och annars. Yoga är bra.

Därför passar jag också på att promota min egen absolut favorityogabok. Kraften bakom yoga – Ashtangayogans åtta delar enligt Sri K. Pattabhi Jois. Skriven av Petri Räisänen. Den är så sjukt systematisk och grundläggande och tydlig.

Som ni förstår avhandlar den ashtangayoga i synnerhet, men också en del yoga i allmänhet. Jag menar, yogans grundtänk är ju på många vis genomgående oavsett vilken typ du väljer att bry dig mest om.

Boken behandlar bland annat ashtangayogans åtta steg (yama, niyama, asana osv) och begrepp som andning, chakra, kroppslås. Ord som nybörjare inom yogan med tiden ofta blir nyfikna på. Det här är ett riktigt uppslagsverk.

Petri ger också layoutmässigt och pedagogiskt imponerande beskrivningar av ashtangayogans första serie. Är du nyfiken på ashtangayogan måste du faktiskt införskaffa den här! Hjälpen den ger är ovärderlig för den som vill kunna praktisera hemma ibland.

En liten del jag däremot väljer att bry mig mindre om är Petri och gurusens tankar om människan och naturens rytmer. Jag yogar gärna när jag har mens om jag har lust med det och tycker att vissa idéer om familjelivet känns hemskt gammalmodiga och trångsynta. Våra individuella världar ser knappast ut på samma sätt. Grejen med yoga är, för mig, att du är välkommen att göra den till din.

Men det härliga och särskilda med den här boken är trots allt att den är skriven på största allvar och med en tydlig vilja att följa en gammal tradition. För att göra något till ditt eget är det också viktigt att veta hur grunden ser ut, tycker jag. Då får en ta det onda med goda och använda sin egen kritiska blick.

4 reaktioner på ”Kraften bakom yoga av Petri Räisänen

Säg nåt!

