Käket, kärleken i mitt liv

20140113-150332.jpg

Den här veckan är det äntligen dags för mig att påbörja det utbildningssteg jag har efterlängtat allra mest – vägen mot att bli kostrådgivare. Inom matens betydelse för hälsan ligger mitt största intresse och, upplever jag också, kunskap och erfarenhet. Ni minns kanske vad jag beslutat att göra till min mission – tjejer och käk.

När jag först insåg att jag måste få arbeta med kost på något vis blev jag irriterad över att utbildningsföretag som The Academy krävde att jag skulle bli personlig tränare först. Det innebar en stor investering i både tid och pengar som jag först blev skrämd av att ta. Tänk om jag ångrar mig?

Efter några veckors grubblande fick jag plötsligt en aha. Det är klart att det är fantastiskt bra att kunna träning även om jag främst vill hjälpa människor att hitta en bra kost. Jag tycker trots allt själv att aktivitet och träning är livets stora smörgåsbord. Dessutom skulle det ge mig det kvitto som jag tycker att en ska ha på sin kunskap om en delar med sig av tankar och åsikter som jag gör här. Och, förhoppningsvis på fler ställen i framtiden.

Det är det här du tycker om, tränar är det du gör. Du kommer inte ångra det”, sa min kloka bättre hälft, han som kan se på mig med större perspektiv än jag själv.

Under vintern har jag tack vare bloggen fått öva min kunskaper genom att göra träningsupplägg åt verkliga människor som använt dem – några av er! Det har varit fantastiskt kul. Träningen är ryggraden i min existens.

Ändå ser jag nu så otroligt mycket fram emot att skala ned på det och helhjärtat ägna mig åt det jag alltså älskar allra mest – att få analysera, råda och inspirera runt mat, mat, mat. Och hälsan som faktiskt kan bli slående god tack vare den.

Dessutom finns det ytterligare ett skäl till att jag drar ned på träningsprogrammering och lägger fokus på kostrådgivning för en tid: säkerhetsaspekten. Jag arbetar främst över nätet och det är betydligt lättare att hjälpa en person med kosten än med träningen, som ju kräver stort fokus på fysisk säkerhet och teknik. I dagsläget har jag inte tiden att säkerställa det genom möten, videos eller på andra praktiska vis. Jag tror och hoppas att det kan ändras i framtiden, men nu är nu.

Inför februari har jag två lediga platser för kostanalys och kostcoachning. Du som är intresserad kan med fördel redan nu mejla mig för detaljer, priser och FAQ.

Det här året alltså – det kommer att slå alla lyckorekord!

10 reaktioner på ”Käket, kärleken i mitt liv

Säg nåt!

